poniedziałek, 6 maja

Zastanawiasz się, jak wysłać lub odebrać paczkę? InPost to nie jedyna firma, która wyręczy Cię w całym procesie transportu i dostarczenia. Sprawdziłam, co oferuje konkurencja, a także w jakich cenach możesz skorzystać z ich usług.

InPost, sukces motywujący rynek

W dobie tak wielu możliwości wysyłkowych, a także handlu międzynarodowego, zapomnieliśmy o niedogodnościach i problemach, które niegdyś były codziennością. Monopol Poczty Polskiej był dość wyraźny – warto dodać, że jako jedyna mogła doręczać grupę przesyłek o masie do 50 g. Świat nie znosi próżni, a w związku z rosnącym zapotrzebowaniem, ówczesne rozwiązania zdawały się nie wystarczać. W 2006 roku doszło do strajku listonoszy, co niemal idealnie zbiegło się z wejściem na rynek pocztowy firmy InPost. Tak oto narodziła się legenda, która rozpoczęła swego rodzaju rewolucję, a mowa tu o Paczkomatach. Pierwszy z nich, zobaczyliśmy w 2009 roku, w Krakowie.

Jak wynika z najnowszego raportu InPost opublikowanego 10 stycznia 2024 roku, grupa dostarczyła w 2023 roku 892,1 mln przesyłek. Jest to równocześnie 20 procentowy wzrost porównując rok, do roku. Wolumen przesyłek w Polsce wyniósł… 589,5 mln przesyłek (+16%). Nic więc dziwnego, że coroczny wzrost dochodów, rozwój i przejmowanie rynku pobudza konkurencję. Pytanie, jakie dotychczas znane przedsiębiorstwa idą z duchem czasu, aby dorównać InPost? Jak się okazuje – rozwiązań jest naprawdę mnóstwo.

Paczkomaty InPost – alternatywne formy u konkurencji

Na wstępie zaznaczę, że InPost w 2009 r. wraz z powiązanymi podmiotami zgłosił w Urzędzie Patentowym RP (UPRP) ”Paczkomat” jako słowny znak towarowy. Po roku, uzyskano akceptację, tak więc nieodmienna nazwa należała wyłącznie do InPost. To wyjątkowo nie spodobało się Poczcie Polskiej, która starała się unieważnić znak. Wiele konkurencyjnych przedsiębiorstw musiało znaleźć inną drogę do zaistnienia w oczach klientów, mimo chęci oferowania podobnej usługi. Z jakim rezultatem? Sprawdźmy!

Automaty paczkowe DPD Pickup Station (DPD Pickup)

Od kilku lat, przedsiębiorstwo DPD sukcesywnie rozbudowuje swoje usługi w zakresie DPD Pickup. Jak możemy dowiedzieć się z oficjalnego komunikatu, sieć liczy ponad 25.000 punktów nadań i odbiorów DPD Pickup oraz DPD Pickup Oddziałów Miejskich, w których można wygodnie nadać, odebrać i zwrócić zamówienie. Ceny nadań rozpoczynają się od 12,99 zł (w przypadku przesyłek o masie do 0,5 kg), dostarczanych do automatów.

Automaty paczkowe DHL POP BOX

Swoją alternatywę przedstawił również DHL, jednak początkowo była dedykowana wyłącznie dla przedsiębiorców. Aby skorzystać z POP BOX, należało zawrzeć standardową umowę z DHL eCommerce na przewóz przesyłek. Obecnie, usługa jest dostępna również dla osób prywatnych. Paczka czeka na odbiór przez 4 dni, a ceny startują od 18,60 zł. Jak wynika ze strony, obecnie przedsiębiorstwo udostępnia 15 000 punktów (nie jest jasne, czy są to wszystkie punkty POP, czy wyłącznie POP BOX).

Automaty paczkowe Allegro One Box

Allegro nie należy do grona firm kurierskich, jednak uważam, że wstydem byłoby tę formę dostawy pominąć. Pierwsze automaty One Box pojawiły się w Warszawie i Poznaniu już w 2021 roku. Skorzystać z opcji mogą sprzedawcy na Allegro, a koszt różni się w zależności od ceny zamówienia. Jak wynika z regulaminu, ceny rozpoczynają się już od 0,79 zł – za każdą przesyłkę w ramach zamówień w przedziale 40-49,99 zł brutto (Smart). Warto wiedzieć, że obsługą paczek realizowanych przez Allegro One Box zajmuje się firma kurierska UPS. Sama nie posiada automatów paczkowych, a wyłącznie punkty nadań i odbiorów UPS Access Point.

Automaty paczkowe ORLEN Paczka

W myśl popularnego przysłowia, auto na wodę nie jeździ, tak więc stacje benzynowe są odwiedzane nieustannie. Częstym wizytom u konkretnych przedsiębiorstw sprzyja również oferta dodatkowa, w tym gastronomiczna, jak i… wysyłkowa. Orlen posiada obecnie około 4000 automatów paczkowych, jednak skorzystanie z usługi nadania jest możliwe wyłącznie dla firm. Wystarczy sklep internetowy lub sprzedaż na Allegro, aby jednak poznać szczegóły, należy przybliżyć informacje o działalności za pośrednictwem formularza.

Automaty paczkowe POCZTEX

Wracamy na moment do Poczty Polskiej, która jak wspominałam – ma dość duży problem z działalnością InPost, a konkretniej z zastrzeżonym znakiem. Tak, jak i konkurencja, stworzyła własne automaty paczkowe. Koszt usługi wynosi 14,50 zł, a czas na odbiór paczki wynosi 3 dni. Poczta Polska informuje o 17 000 punktach, jednak bez wyszczególnienia, ile z nich to stricte automaty.

InPost najsilniejszy, choć konkurencja kwitnie

Jak widać, możliwości dostarczenia i nadania paczek poprzez automat paczkowy nie brakuje. Z dostępnych cenników przedsiębiorstw wynika, że najtańszą ofertą na rynku jest aktualnie DPD (w przypadku najmniejszego rodzaju paczki). Warto o tym pamiętać, ponieważ atrakcyjność może różnić się w zależności od opcji dodatkowych, wymiarów i formy płatności.

W większych miastach pojawiają się również automaty należące m.in. do AliExpress, a nawet Leroy Merlin – znane jako szybkomaty. Myślę, że wzrost konkurencji to dobra wiadomość głównie dla konsumentów, ponieważ monopol nigdy nie jest korzystny w dłuższej perspektywie czasu. Zwłaszcza, że InPost wraz z rozwojem usług, podnosi również ceny – wszystko ma swoje plusy i minusy.

Może zainteresować Cię również: Czy kurierzy InPost i Paczkomaty pracują w sobotę?

Moja obecność w redakcji Think-About oraz 3D-Info wiąże się z wieloma aktywnościami w zakresie działań komercyjnych. Na co dzień uczestniczę w procesach sprzedażowych, bliscy są mi również nasi partnerzy. Marketing jest moją pasją od wielu lat, co bezpośrednio wiąże się również z pozyskaniem wyższego wykształcenia w tymże kierunku. Realizacja tak obszernych działań pozwala niemal codziennie szukać nowych wyzwań. Z przyjemnością pobudzam do pracy szare komórki, gdy pora na dozę kreatywności oraz wykazanie się znajomością realnych oczekiwań marek, które zamierzają współtworzyć specjalne projekty u boku redakcji. Znalezienie wspólnego celu oraz wypracowanie dedykowanych rozwiązań bywa niezwykle satysfakcjonujące. Rola Sales Managera nie jest więc skupiona tylko na zagadnieniach z zakresu e-commerce ale również kontaktach z ludźmi. Otwarcie na potrzeby drugiej strony jest kluczowe, aby realizacja była zarówno atrakcyjna, jak i wartościowa. Wspólnie z redaktorami redakcji mogę poszerzać swoją wiedzę również w zakresie technologii, nowoczesnych rozwiązań, a nawet AGD.   Moja przygoda w T-A oraz 3D-Info trwa stosunkowo krótko, jednak sama podróż w to miejsce rozpoczęła się blisko 8 lat temu. Wówczas pasją stała się komunikacja, social media, reklama oraz e-commerce. Dotychczas zajmowałam się komercjalizacją treści, prowadzeniem kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych, fotografią, a także m.in. drobnymi działaniami z zakresu Google Ads i cross-marketingu. Dzięki zdobywaniu doświadczenia w wielu sektorach, jest mi łatwiej zrozumieć potrzeby partnerów.   Na co dzień w dalszym ciągu rozwijam swoje kompetencje w wyżej wymienionych kategoriach, choć największą frajdę przynosi mi fotografia oraz grafika. Niezwykle bliska jest mi również muzyka, co niejako wiąże się z moim artystycznym usposobieniem. Nie jest mi obca troska o dobrostan zwierząt, walka o ich prawa i należyte traktowanie. Dążę do wyznaczonych sobie celów i nie cofam się, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności losu.