![[KNEST] T-A Politechnicznie – Innowacja w oświetleniu przejść dla pieszych](https://i.think-about.pl/BqusqR5NZ_-ouqIbh4b5vwdqU72bWUDFXLmTyyT7cZc/dpr:1/q:70/w:810/h:456/rt:fill/aHR0cHM6Ly9zMy50/aGluay1hYm91dC5w/bC90aGluay1hYm91/dC9pbWFnZXMvMjAx/NC8xMS9JTUdfNjkz/Mi5qcGc.jpeg)
Członkowie Koła Naukowego Elektrotechniki w Systemach Transportowych działającego na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, opracowali niezwykłe oprawy oświetleniowe, mające poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Zgodnie z przytoczonymi przez nich badaniami, dobrze dobrane oświetlenie może zmniejszyć liczbę wypadków drogowych nocą o nawet 30 ÷ 45 %.
Główną wadą konwencjonalnych rozwiązań jest ograniczone rozproszenie wiązki światła. Efektem tego pieszy jest mniej widoczny na niektórych fragmentach przejścia dla pieszych – zazwyczaj przy jego krawędziach, czyli w miejscach które dają kierowcy największą ilość czasu na reakcję. Dobrą praktyką okazuje jednak montowanie dodatkowych opraw, przeznaczonych właśnie do doświetlenia drogi w miejscu występowania przejść dla pieszych.
KNEST opracowało autorski prototyp rozwiązania pozwalającego na równomierne i skuteczne doświetlenie przejść dla pieszych, w oparciu o oprawę wyposażoną w szereg precyzyjnie rozmieszczonych i ustawionych diod LED. Każda z diod otrzymała ponadto soczewkę przepuszczającą wąską wiązkę świetlną, pozwalającą na jej precyzyjne skierowanie.
Całość systemu składa się z 32 diod o różnym kierunku świecenia. Symulacje i badania przeprowadzone w laboratorium koła jak również w terenie, pozwoliły uzyskać efekty niedostępne w przypadku tradycyjnych latarni ulicznych.
Ponadto oświetlenie oparte na diodach LED, pozwala na zminimalizowanie użycia energii, dzięki czemu rozwiązanie doskonale sprawdzi się w miejscach w których dostęp do sieci elektrycznej jest ograniczony. Warto zwrócić uwagę, że przejścia dla pieszych umieszczone z dala od dużych aglomeracji należą do tych najbardziej niebezpiecznych. Jednocześnie oprawy o niskim zużyciu energii pozwolą w tych wypadkach na zastosowanie zasilania hybrydowego, wykorzystującego panele fotowoltaiczne czy turbiny wiatrowe.
Aktualnie Koło Naukowe prowadzi rozmowy z partnerami, mające dać szansę na wprowadzenie opraw do szerokiej produkcji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z zamierzeniami autorów, już niebawem część przejść dla pieszych może stać się zdecydowanie bezpieczniejsza.
—
Koło Naukowe Elektrotechniki w Systemach Transportowych – Aktywna grupa studentów Politechniki Warszawskiej. Koło jest współorganizatorem Naukowego Dnia Dziecka, oraz zawodów Lego Sumo dla najmłodszych. Ogrom ciekawych projektów z pogranicza transportu i robotyki, zachęcił redakcję Think-About do objęcia stałego patronatu nad większością przedsięwzięć.