OregonManifest znany również jako The Bike Design Project, to idea mająca na celu wyłonienie najlepszego roweru miejskiego. Przedsięwzięcie obejmuje 5 niezwykłych zespołów, z 5 amerykańskich miast. Autorzy są zobowiązani do przeprowadzenia pełnego procesu projektowego – od wstępnych szkiców, po przygotowanie funkcjonalnego prototypu. Zwycięska konstrukcja trafi do produkcji, a następnie do sieci sprzedaży marki Fuji Bikes.

The Bike Design

BLACKLINE jest rowerem zaprezentowanym przez grupę projektantów z Chicago. Trzonem zespołu, odpowiedzialnym za opracowanie konstrukcji roweru jest architekt i rzemieślnik Garry Alderman, posiadający duże doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach. Stroną projektową zajęło się studio wzornicze MINIMAL specjalizująca się w łączeniu produktów technologicznych z aspektami lifestyle. Na czele pracowników studia, stoi były dyrektor kreatywny NIKE – Scott Wilson, natomiast cały zespół może pochwalić się współpracą z takimi markami jak Microsoft, Google czy Apple.

The BLACKLINE

Rower inspirowany Chicago, zaczerpnął swoją nazwę od kultowej linii kolejki nadziemnej. Jej nieprzerwana praca ma być odwołaniem do możliwości zaprojektowanego roweru.

The BLACKLINE

Istotnym elementem jest system bagażników, które można montować w wielu konfiguracjach. Odpowiednie uchwyty zostały umieszczone zarówno z tyłu jak i z przodu roweru. Ponadto wyposażenie przewiduje, zastosowanie dwóch wodoodpornych sakw z praktycznymi rączkami.

The BLACKLINE

Rower wyposażono w rozbudowany system oświetlenia LED. Kierownica zawiera kierunkowskazy, których kolor oraz siłę świecenia można dowolnie konfigurować. Ponadto system został połączony z funkcjami GPS, dzięki czemu możliwe jest obranie odpowiedniej trasy wskazanej sygnałami świetlnymi. Istnieje również możliwość skonfigurowania podświetlenia, w ten sposób aby zmieniało ono swoją barwę, w zależności od osiąganej przez rower prędkości. Rozwiązanie bazuje na wcześniej opisywanej przez nas kierownicy Helios, tak więc dostępna jest również funkcja geolokalizacji roweru z wykorzystaniem smartfona czy tabletu. Oświetlenie nocne zapewnia integralny reflektor przedni, oraz nowoczesna lampka tylna. Zasilanie całości odbywa się za pośrednictwem portu USB umieszczonego w miejscu łączenia kierownicy z ramą.

The BLACKLINE

Jeśli chodzi o napęd, autorzy zdecydowali się na zastosowanie 3-biegowego mechanizmu, pierwotnie zaprojektowanego z myślą o ekstremalnych warunkach panujących w Afryce. Jednym z głównych założeń było zapewnienie bezobsługowego rozwiązania, wyróżniającego się wytrzymałością i niezawodnością.

The BLACKLINE

Obniżona rurka ramy, poprawia ogólny wygląd konstrukcji oraz ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru.

The BLACKLINE

Biorąc pod uwagę wszelkie przeszkody czyhające na rowerzystów w miejskiej dżungli, zastosowane zostały wytrzymałe opony balonowe.

The BLACKLINE

MERGE jest natomiast projektem pochodzącym z Nowego Jorku. Przygotowania konstrukcji roweru podjął się Thomas Callahan, pracujący pod marką Horse Cycles. Projektowaniem zajął się zespół kreatywny Pensa, którego domeną jest opracowywanie nowoczesnych, lecz maksymalnie uproszczonych przedmiotów codziennego użytku.

MERGE

Głównym założeniem projektu było dostosowanie roweru do poruszania się w mocno ograniczonej przestrzeni. Autorzy twierdzą, że pomimo rozbudowanej infrastruktury, Nowy Jork jest wciąż pełen wąskich uliczek oraz korków na drogach.

MERGE

Na szczycie przedłużenia górnej rurki ramy, umieszczono gniazdo UBS z którego możliwe jest ładowanie dowolnego urządzenia mobilnego. Dla wygody użytkownika przewidziano również specjalną kaburę na smartfon, ulokowaną w bezpośrednim sąsiedztwie portu. Pełni ona również rolę zaczepu dla dedykowanej kłódki zabezpieczającej. Poniżej gniazda USB znajduje się przednia lampka roweru.

MERGE

MERGE

Wyróżnikiem, są jednak wysuwane akcesoria umieszczone z tyłu przedłużenia ramy. Tuż pod dedykowaną lampką tylną, mieści się otwór z którego w razie załamani pogody, może zostać wyciągnięty elastyczny błotnik. Nad nim umieszczono stalową linkę zabezpieczającą, kompatybilną z dedykowaną kłódką.

MERGE

MERGE

Sama lampka, również może zostać wysunięta, natomiast szyna na której została umieszczona, przekształci się w mechanicznie rozkładany bagażnik. Poniżej przewidziano miejsce na rozciągliwą linkę do zabezpieczania bagażu.

MERGE

SOLID zaprojektowano w Portland. Skonstruowania roweru podjął się Dave Levy, twórca marki Ti Cycles. Jednym z podstawowych celów, które stawia sobie przy większości nowych wyzwań, jest stworzenie lżejszych i wytrzymalszych ram. Wsparciem od strony wizerunkowej i projektowej mają być członkowie akceleratora innowacyjności INDUSTRY.

SOLID

Wkład Ti Cycles jest widoczny już od pierwszego kontaktu z SOLID. Większość elementów, konstrukcyjnych została wyprodukowana z tytanu z wykorzystaniem drukarki 3D. Dzięki temu rower jest lekki i niezwykle wytrzymały. Duża część pozostałych podzespołów to produkty rzemieślnicze, wykonane ręcznie. Połączenie to, ma dokładnie odwzorowywać charakter Portland, czyli zestawienie energetycznego East Burnside z surowym Forest Park.

SOLID

Wyjątkowo istotnym elementem SOLID jest aplikacja, będąca połączeniem nawigacji oraz informatora o najciekawszych miejscach i wydarzeniach w mieście.

SOLID

Imponująca ma być również specyfikacja roweru. Szosowa kierownica, oraz felgi zostały zestawione z karbonowymi elementami napędu, oraz hydraulicznymi hamulcami tarczowymi.

SOLID

Tytanowe elementy były spawane metodą TIG, a następnie piaskowane. Całość prac wykonywana jest przez rzemieślników wyspecjalizowanych w obróbce tego typu materiałów.

SOLID

Układ napędowy oparty na 11 biegowej piaście Shimano Alfine Di2 sterowany jest za pomocą elektronicznych manetek. Ponadto kierownica została wyposażona w system wibracyjny, odpowiadający za dodatkowe powiadomienia.

SOLID

Jeśli chodzi o elektronikę, rower otrzymał automatycznie regulowane światła, nowoczesne dynamo, oraz wbudowany moduł GPS, który może pełnić również rolę lokalizatora w przypadku kradzieży bądź zgubienia SOLID. Komunikacja między rowerem, a urządzeniami mobilnymi przebiega za pośrednictwem łączności Bluetooth.

SOLID

Zestaw akcesoriów, uzupełnia zdejmowany bagażnik oraz zestaw dedykowanych zabezpieczeń antykradzieżowych.

EVO to propozycja zaprezentowana przez grupę z San Francisco. Tom Schoeniger, reprezentujący 4130 Cycle Works jest prawdziwym weteranem w konstruowaniu rowerów, aktualnie jest instruktorem w dziale wzornictwa, lokalnego uniwersytetu. Przy projekcie EVO odpowiada on za zbudowanie ramy i części pozostałych elementów. Kwestie marketingu oraz dostosowania projektu do wymagań klientów, opracowała grupa HUGE Design, zarządzana przez byłych pracowników Astro Studios. Dodatkowym wsparciem dla zespołu jest PCH Lime Lab zapewniająca rozwiązania inżynieryjne, oraz zaplecze produkcyjne dla EVO.

EVO

Symetryczna rama EVO jest podstawą dla platformy modułowej, sprawiającej że rower jest w pełni elastyczny jeśli chodzi o możliwości zastosowań. Wśród dodatków przyczepianych z tyłu lub przodu roweru, autorzy przygotowali różnego rodzaju bagażniki koszykowe, kabury, czy fotelik dla dzieci. Szczególnie dopracowywanym elementem był mechanizm zaczepiania i zwalniania modułów, który musiał być wygodny i trwały.

EVO

EVO

Duża część elementów metalowych, została wytworzona ze stali z wykorzystaniem druku 3D, ograniczając tym samym ilość spawów.

EVO

Autorzy zwrócili dużą uwagę na aspekt przewozu bagażu, dlatego też rower został wyposażony w przycisk zabezpieczający kierownicę w płaszczyźnie gwarantującej stabilność podczas rozładunku.

EVO

Jako jedyny z zaprezentowanych projektów, EVO przewiduje możliwość poruszania się po trudniejszym terenie, dzięki wykorzystaniu hybrydowych miejsko-górskich opon. Oczywiście nie zabrakło również miejsca na dedykowany system oświetlenia.

EVO

Kwestia zabezpieczenia przed kradzieżą, została rozwiązana poprzez zastosowanie integralnego, wysuwanego z przedłużenia ramy, łańcucha z zamkiem.

EVO

Denny, ostatni z biorących udział w konkursie rowerów, został opracowany w Seattle. Konstrukcja jest działem twórcy Sizemore Bicycle, Taylora Sizemore. Wsparciem dla właściciela rowerowego Custom Shop’u była firma Teague, od 1926 roku specjalizująca się w doradztwie projektowym, obejmując swoim doświadczeniem takie marki ja Polaroid czy UPS.

Denny

Projekt został opracowany w myśl idei „wstań i jedź”, tak więc rozwiązania w nim zastosowane mają maksymalnie uprościć kontakt z rowerem.

Denny

Najciekawszym elementem Denny, zdaje się być prostokątna kierownica, która może zostać odpięta od roweru, aby następnie pełnić rolę pomysłowej kłódki zabezpieczającej przed kradzieżą.

Denny

Dodatkowo rower został wyposażony w system automatycznej zmiany biegów, oraz elektryczne wspomaganie napędu. Zestaw zawiera również wymienny akumulator, dostosowany rozmiarem do zintegrowanego, przedniego bagażnika.

Denny

Istotnym elementem projektu jest oświetlenie obejmujące współpracujące z układem hamulcowym światło stop. Odchylenie klamek hamulca w kierunku odwrotnym niż zwykle, spowoduje natomiast włączenie kierunkowskazu. Przednia lampka roweru składa się z systemu diod LED.

Denny

Delikatnym, acz niezwykle urokliwym elementem, jest minimalistyczny błotnik oczyszczający koło z nadmiaru wody.

Denny

Denny

Głosować na swoich faworytów, można do 2 sierpnia 2014 roku pod adresem www.oregonmanifest.com. Ogłoszenie wyników nastąpi 4 sierpnia – oczywiście informacja o zwycięzcy konkursu pojawi się w formie aktualizacji na naszym portalu.

 

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *