niedziela, 23 czerwca

Innowacyjność jest niewymierna, potrafi zaskakiwać – opracowany produkt w rękach nabywców, może zaskoczyć samego producenta. Kilka firm na rynku próbuje być zawsze o krok przed konkurencją. Oto najlepsza dziesiątka:

Miejsce 10

Orbotix – twórca robota, pozwalającego na połączenie aktywnego wypoczynku z pasją do nowych technologii.

Sphero to piłka-robot, kontrolowana za pośrednictwem smartfona, która zachwyciła nawet prezydenta Obamę. Zaprezentowana niedawno wersja 2.0 może poszczycić się dwa razy większym zasięgiem, oraz podwojoną prędkością w porównaniu do oryginału. Deweloperzy przy współpracy z Orbotix, opracowali dla Sphero ponad 30 aplikacji pozwalających na aktywną zabawę (np wirtualny golf). Efektem sukcesu rynkowego było podwojenie dochodów firmy w roku 2013. Orbotix nie spoczął na laurach – już teraz zapowiedziana jest wersja 2B w formie walca, przeznaczona do zabawy w trudnym terenie.

Miejsce 9

IRobot – firma która podeszłą do tematu sprzątania, od czystej kartki.

Scooba jest robotem myjącym, natomiast Roomba inteligentnym odkurzaczem – razem tworzą podstawową linię produktów IRobot, czyniących sprzątanie przyjemniejszym. Prócz udoskonalania obydwu urządzeń, firma opracowała również Braava – czyli-mopa, czyszczącego powierzchnię za pomocą nawilżonych ściereczek z mikrofibry. Rozszerzenie oferty o roboty do zastosowań militarnych, pozwoliło zwiększyć przychód z 50 tysięcy do ponad 500 tysięcy dolarów w roku 2013, przy wzroście cen akcji o niemal 85%.

Miejsce 8

Lego – klasyk który udowodnił, że potrafi na nowo zdefiniować zabawę

Lego to jedna z klasycznych marek, od lat zajmująca się produkcją klocków cieszących kolejne pokolenia. Zmiana kursu w takich przypadkach wymaga imponującej odwagi. Firma postanowiła udowodnić że Lego nie jest tylko dla dzieci. Wydany w zeszłym roku zestaw Mindstorm EV3 szybko zyskał popularność, pozwalając wejść w sferę robotyki niemal każdemu. Dla producenta istotne było wprowadzenie maksymalnego uproszczenia przy zachowaniu specyfiki opartej na systemie Linux i zestawie czujników podczerwieni, oraz udostępnienie możliwości szerokiej personalizacji. Dzięki temu EV3, stał się najszybciej sprzedającym się produktem w historii firmy. Szacuje się że 350 tysięcy uczniów i studentów, w ponad 70 krajach, zgłębia tajniki robotyki z wykorzystaniem produktów takich jak SPIK3R czy R3PTAR.

Miejsce 7

Sony – czyli koronny przykład jak wskazówki fanów mogą dopomóc sukcesowi produktu.

Wojna konsoli nowej generacji toczy się między Microsoft Xbox One  i Sony PlayStation 4. Ponad 4 miliony klientów zdecydowało że zwycięzcą potyczki jest Sony. Wielozadaniowość oraz nowe możliwości dzielenia się zabawą są głównymi przyczynami sukcesu. Większość dających przewagę zmian zostało wprowadzonych po konsultacji z nabywcami poprzedniej edycji konsoli. Istotny wpływ, z pewnością miała również cena – o 100 dolarów niższa niż w przypadku głównego konkurenta.

Miejsce 6

Leap Monitoion – marka która rozbudzi kreatywność w skali globalnej.

Microsoft pracuje nad udoskonaleniem kontrolera Kinect w imię hasła „Ty jesteś kontrolerem”, jest jednak firma która postanowiła rozebrać to stwierdzenie na czynniki pierwsze. Mocno spóźniona premiera produktu Leap Monition wzbudziła ogromne zainteresowanie. Mowa o niezwykle precyzyjnym kontrolerze, będącym w stanie śledzić nawet drobne ruchy każdego palca w dłoni – jest to dokładność nieosiągalna dla któregokolwiek z konkurentów. Cena 80 dolarów za produkt który potrafi wyodrębnić ruch palca z dokładnością do 1/100 milimetra to przysłowiowy gwóźdź do trumny Kinecta. Podobnych pomysłów oczywiście nie brakowało, jednakże właśnie Leap Monitrion, dzięki rozpoczęciu współpracy z firmami Asus i HP, ma ogromne szanse na popularyzację swoich rozwiązań.

Miejsce 5

GoPro – dowód na to że sportowe emocje da się uchwycić i … zdigitalizować.

Producent sportowych kamer postanowił umieścić swoje produkty wszędzie gdzie pojawiają się emocje. Ramiona i głowy sportowców czy poszukiwaczy przygód, zostały szybko ozdobione przez urządzenia GoPro. Właśnie dzięki emocjom, których marka stała się symbolem, w 2013 zanotowała wzrost sprzedaży do wartości 1 miliarda dolarów w 2013 roku. Ofertę firmy uzupełnia aplikacja pozwalająca na łatwe dzielenie się nagraniami – aktualnie Microsoft jest zainteresowany wprowadzenie jej do listy dodatków Xbox One.

Miejsce 4

Amazon – obsługa klienta wywrócona do góry nogami.

Kindle Fire HDX to po prostu bardzo wydajny tablet, niektórzy chcą w nim dostrzec pogromcę iPada, jednakże nie w tym tkwi najmocniejsza strona produktu od Amazon. Jest nią usługa Mayday która pozwala użytkownikowi za pomocą jednego przycisku połączyć się z czynną 24/7 obsługą klienta. Co więcej po połączeniu, konsultant pomoże rozwiązać dowolny problem związany z obsługą produktu – a dzięki zastosowanej technologii będzie miał możliwość narysowania wskazówek na ekranie oraz wykonywania podstawowych funkcji w jego imieniu.

Miejsce 3

Apple – wystarczy zastąpić potrzebny produkt, potrzebą produktu.

Jest na świecie kilka firm posiadających zagorzałych fanów, żadna jednak nie potrafi wywołać wśród nich histerii z każdą kolejną premierą – żadna, prócz Apple. Lista innowacji wprowadzanych przez amerykańskiego producenta jest bardzo długa, mimo że brakuje na niej radykalnych rozwiązań. Piąta seria iPhona bije rekordy sprzedaży – eksperci uważają że przyczyną tego jest zastosowanie w modelu 5S, czytnika linii papilarnych. Natomiast do najodważniejszych kroków w ostatnich latach działalności firmy można zaliczyć zeszłoroczną premierę mobilnego systemu iOS 7 oraz przebudowę topowego MacBooka Pro.

Miejsce 2

Xiaomi – podbój Chin w ciągu 3 lat

Chiński producent, z wielkim zamiłowaniem wzoruje się Apple w każdym aspekcie. Czy firma która opiera się na kopiowaniu może być innowacyjna? Zdaje się że tak, i to z całkiem dobrym skutkiem. Dowodzone przez Lei Jun (człowiek który od Jobsa skopiował nawet styl ubierania), zdecydowała się na zatrudnienie w roli eksperta Hugo Barra – byłego wiceprezesa ds. zarządzania produktami Google Android w celu zwiększenia swoich wpływów zagranicą. Jednakże prawdziwy sukces pojawił się na lokalnym rynku, który firma całkowicie zdominowała w ciągu 3 lat. Popyt na produkty sprawił że wyniki sprzedaży można spokojnie przyrównywać do tych osiągniętych przez Apple, a wygenerowany w ten sposób przychód szacuje się na 5 miliardów dolarów w roku 2013. W dniu premiery, nowy smartfon Red Rice sprzedał się w czasie poniżej 90 sekund, a zamówienia w pre-orderze osiągnęły liczbę 7 milionów sztuk.

Miejsce 1

Google – po prostu zmiana świata, w którym żyjemy

Gigant udowodnił że wcale nie jest ociężały – a jego innowacyjne plany dotyczą zarówno przyszłości jak również teraźniejszości. Lista ostatnich innowacji jest niezwykle długa – rok 2013 zaowocował powstaniem Google Glass – okularów przywodzących na myśl filmy science-fiction które pozwalają łączyć świat realny, z rzeczywistością wirtualną. Warto również zwrócić również uwagę na produkt o nazwie Chromecast który pod postacią niewielkiego urządzenia o wymiarach pendrive, pozwolił na korzystanie z internetu na każdym telewizorze wyposażonym w złącze HDMI. Nieco inne spojrzenie na innowacje w Google dają również ostatnie inwestycje – zakup Nest czyli producenta inteligentnych termostatów, Boston Dynamics – firmy opracowującej bezzałogowe samochody dostawcze, czy w końcu oprogramowania mapującego Waze.  Mimo tak ogromnej obfitości, z początkiem roku Google nie zwolniło tempa prezentując projekt Tango – smartfon identyfikujący rzeczywistość w pełnym 3d, oraz projekt Ara – czyli w pełni modularny smartfon.

 źródło: fastcompany.com

Jestem wydawcą i redaktorem naczelnym think-about.pl. Moją specjalizacją są opracowania związane z przydomowym garażem i warsztatem. Tematyką zająłem się na poważnie w 2015 roku zakładając z grupą przyjaciół pracownię galanterii drewnianej. Przyjmując rolę producenta elementów oświetleniowych i ozdobnych miałem do czynienia z szerokim wachlarzem narzędzi warsztatowych. Wtedy to też na bazie własnych doświadczeń zacząłem przygotowywać pierwsze rankingi narzędzi i artykuły o poszczególnych markach. Cenię wysokiej klasy produkty i umiem docenić ich zastosowania profesjonalne. Jako ex-profesjonalista i konsument-hobbysta jestem jednak fanem łączenia tanich narzędzi i wysokiej jakości oprzyrządowania. Chętnie sięgam m.in. po produkty z dyskontów. Moja opinia o narzędziach parkside to jedno z najczęściej czytanych opracowań na stronie. Jestem również autorem pierwszych w polsce niezależnych testów grilli gazowych i robotów koszących. Planując kolejne teksty przemycam również moją pasję do motoryzacji. Samochody testuję od 2019, a na think-about.pl publikuję przede wszystkim recenzje i artykuł dotyczące aut użytkowych oraz rodzinnych. Moje doświadczenia dziennikarskie sięgają 2007 roku, kiedy to stworzyłem redakcję technologiczną w domenie 3d-info. Portal z krótkimi przerwami istnieje do dziś. Jako autor zawodowy pracuję od 2010 roku. Większość swojej kariery spędziłem korporacjach medialnych i magazynach drukowanych, współtworząc takie tytuły jak Android Magazine PCFormat, Komputer Świat i PCWorld. Tym ostatnim opiekowałem się najdłużej, bo aż do połowy 2023 roku, pełniąc zaszczytną rolę redaktora naczelnego. Jestem też współtwórcą Think-About. Portal powstał w 2012 roku jako projekt hobbystyczny, aby 10 lat później stać się moim kluczowym zajęciem. Z wykształcenia jestem ekonomistą, ale nigdy nie podjąłem pracy związanej z kierunkiem studiów. Mam przywilej łączenia swoich pasji z wykonywanym zawodem. Chętnie sięgam po literaturę dotyczącą zarządzania i biznesu - szczególnie w ujęciu internetowym. Regularnie poszukuję historii ciekawych przedsięwzięć oraz rozwijam się jako wszechstronny administrator i webmaster. Dobrze znam się na sprzęcie komputerowym i pomimo natłoku obowiązków, pozostaję graczem ubóstwiającym tytuły fabularne. Kiedy odchodzę wreszcie od ekranu staram się jak najwięcej biegać. Motywuję się do regularnego wysiłku wyszukując nieszablonowe biegi masowe, w których chętnie biorę udział.