Sezon letni to również ulubiona pora entuzjastów grillowania. Jeśli rozważasz zakup sprzętu zasilanego gazem, pod uwagę należy wziąć m.in. moc grilla gazowego. Sprawdź ten parametr, aby uniknąć niedopieczonych potraw i spędzenia całego wieczoru nad palnikiem.

Kilka słów o grillach gazowych

Wiosna, lato, a nawet wczesna jesień to gratka dla osób uwielbiających wieczorne biesiady przy grillu. Przyrządzanie dań w ten sposób ma dość bogatą historię, choć okoliczności znacząco różniły się od dzisiejszych upodobań. Za pionierów pichcących na ogniu uważa się Indian, jednak wynalezienie specjalnych urządzeń nadeszło znacznie później. Zwyczaj opiekania na ruszcie znali m.in. nasi przodkowie ze średniowiecza. Kilka wieków później, do rozpowszechnienia kultury grillowania w gronie bliskich najbardziej przyczynili się Amerykanie.

Pierwszy grill gazowy został zaprojektowany w latach 30-tych, XX wieku. Za projektem stał Louis McGlaughlin, który założył wówczas Chicago Combustion Company. W pierwszej kolejności skupiono się na urządzeniach dedykowanych przemysłowi. Popularyzacja była wynikiem wyprodukowaniem kolejnego modelu nazywanego BROILBURGER (zasilanego propanem). Przenośne grille gazowe pojawiły się w 1954 roku, a zdobycie sympatii Amerykanów trwało zaledwie kilka lat. Jedno z pierwszych tego typu rozwiązań kosztowało 130 dolarów, tak więc wydatek był dość spory. Wspólne grillowanie w ogrodzie było kojarzone z dozą wyjątkowości, a nawet luksusu, na który stać było nielicznych. Wspomnianą markę możemy znać dziś jako LazyMan, choć to zaledwie jedno z kilku przedsiębiorstw, które z odwagą podeszło do nowoczesnych wówczas rozwiązań.

Mimo upływu lat, tradycja grillowania przetrwała, a na rynku znajdziemy mnóstwo rozwiązań dostosowanych do naszych potrzeb. Wybór nie jest jednak prosty, a diabeł tkwi w szczegółach i to dość prozaiczne parametry mają tu niebagatelne znaczenie.

Fot. archiwum LazyMan

Moc grilla gazowego

Najczęściej wybieranym źródłem zasilania niezmiennie pozostaje gaz, który przy spełnieniu wszelkich zasad użytkowania, jest bezpieczny nawet w ogrodzie lub na działce. Zakup tego rodzaju modelu wypada na tle pozostałych rozwiązań dość drogo, jednak nie bez powodu. Aby urządzenie w pełni spełniało swoją funkcję, należy kierować się rozsądkiem. Wśród najważniejszych parametrów technicznych wyszczególnić należy moc grilla gazowego wyrażaną w kW (kilowatach).

W przypadku większości dostępnych produktów, wartość waha się od 3 do około 20 kW. Dane te są sumą mocy wszystkich palników, w które wyposażono model. Aby jednak odpowiedzieć na pytanie – jaka moc grilla gazowego będzie odpowiednia, należy wspomnieć o kilku istotnych kwestiach. Parametr jest ściśle związany z wielkością, a więc i liczbą palników. Im więcej, tym lepiej, ponieważ wpływa to bezpośrednio na szybkość rozgrzania i przyrządzenia składników. Nieproszona jest również utrata ciepła, a więc ogrzewanie i równomierne rozprowadzanie ciepła staje się kluczowe. Wpływ na to ma zarówno wykonanie palników, rusztu (mowa o materiale) oraz obecność aromatyzerów. Warto wiedzieć, że duża ilość dodatkowych otworów prowadzi do wychładzania składników.

Jeśli twoim założeniem jest organizacja okazjonalnych grilli w towarzystwie najbliższych, warto zdecydować na urządzenie, które posiada co najmniej 3 palniki (w tym palnik boczny). Wówczas, zadowalająca moc grilla gazowego powinna wynosić około 8-10 kW. Jeśli twoje grono jest znacznie liczniejsze, postaw na mocniejszych zawodników. Zakładając jednak, że wybrany model nie ma wykarmić połowy restauracji, nie ma konieczności sięgania po urządzenia cechujące się mocą w granicach powyżej 15 kW. Te w okolicach 20 kW, zostawmy gastronomii.

Pamiętaj, że atuty grilla gazowego poznamy dopiero wówczas, gdy parametry techniczne wybranego modelu będą dopasowane do naszych oczekiwań, a także przeznaczenia. W innym przypadku, rodzinny wieczór może skończyć się na niedostatecznie dopieczonych potrawach, a gospodarz spędzi najlepsze chwile czatując przy palniku.

Moc grilla gazowego to nie wszystko, pamiętaj o…

Decydując się na grill gazowy, pod uwagę należy wziąć szereg innych aspektów, które są ściśle związane z tego typu sprzętem. Mowa tu o wspomnianym uprzednio zasilaniu, a więc i przechowywaniu butli gazowej oraz kosztach. W zależności od miejsca, jej cena wynosi około 100 zł (zakładając, że mowa o pojemności do 11 kg). Nierzadko, informacje o średnim spalaniu gazu znajdziemy w specyfikacji produktu. Niestety, im wyższa moc grilla gazowego, tym częstsza konieczność napełniania butli.

Grille gazowe są niezwykle popularne, albowiem brak węgla podczas procesu przyrządzania czyni je nieco zdrowszą alternatywą dla tradycyjnych modeli. Nie ma również obaw o nieprzyjemny zapach, który nierzadko był przedmiotem sporu z sąsiadami. Pamiętaj jednak, aby użytkować sprzęt zgodnie z zaleceniami, a do gazu podchodzić z należytą ostrożnością. Popularne modele znajdziesz pod tym linkiem, ceny wahają się od około 400 zł do blisko 5599 zł.

Masz problem z wyborem faworyta? Zajrzyj do publikacji, w której dzielimy się wnioskami z testowania popularnych urządzeń: Grill gazowy do 3000 złotych? Testuję 4 modele od BroilKing, Campingaz, Landmann i Napoleon

Moja obecność w redakcji Think-About oraz 3D-Info wiąże się z wieloma aktywnościami w zakresie działań komercyjnych. Na co dzień uczestniczę w procesach sprzedażowych, bliscy są mi również nasi partnerzy. Marketing jest moją pasją od wielu lat, co bezpośrednio wiąże się również z pozyskaniem wyższego wykształcenia w tymże kierunku. Realizacja tak obszernych działań pozwala niemal codziennie szukać nowych wyzwań. Z przyjemnością pobudzam do pracy szare komórki, gdy pora na dozę kreatywności oraz wykazanie się znajomością realnych oczekiwań marek, które zamierzają współtworzyć specjalne projekty u boku redakcji. Znalezienie wspólnego celu oraz wypracowanie dedykowanych rozwiązań bywa niezwykle satysfakcjonujące. Rola Sales Managera nie jest więc skupiona tylko na zagadnieniach z zakresu e-commerce ale również kontaktach z ludźmi. Otwarcie na potrzeby drugiej strony jest kluczowe, aby realizacja była zarówno atrakcyjna, jak i wartościowa. Wspólnie z redaktorami redakcji mogę poszerzać swoją wiedzę również w zakresie technologii, nowoczesnych rozwiązań, a nawet AGD.   Moja przygoda w T-A oraz 3D-Info trwa stosunkowo krótko, jednak sama podróż w to miejsce rozpoczęła się blisko 8 lat temu. Wówczas pasją stała się komunikacja, social media, reklama oraz e-commerce. Dotychczas zajmowałam się komercjalizacją treści, prowadzeniem kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych, fotografią, a także m.in. drobnymi działaniami z zakresu Google Ads i cross-marketingu. Dzięki zdobywaniu doświadczenia w wielu sektorach, jest mi łatwiej zrozumieć potrzeby partnerów.   Na co dzień w dalszym ciągu rozwijam swoje kompetencje w wyżej wymienionych kategoriach, choć największą frajdę przynosi mi fotografia oraz grafika. Niezwykle bliska jest mi również muzyka, co niejako wiąże się z moim artystycznym usposobieniem. Nie jest mi obca troska o dobrostan zwierząt, walka o ich prawa i należyte traktowanie. Dążę do wyznaczonych sobie celów i nie cofam się, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności losu.