niedziela, 14 lipca

Zdawałoby się, że sieć kojarzona niegdyś jako dyskont, będzie oferować sprzęt AGD w równie niskich cenach. Czy aby na pewno tak jest? Sprawdziłam, czy Biedronka rzeczywiście wypada najtaniej, a popularne sprzęty takie jak m.in. MPM iCoook MRK-18 nie są oferowane w zawyżonych cenach.

Wraz z końcem III kwartału, Jerónimo Martins opublikowało oficjalny raport finansowy. Jak wynika z danych dotyczących sieci Biedronka, sprzedaż na przestrzeni 9 miesięcy wzrosła o 21,7% (w odniesieniu do roku ubiegłego, w walucie lokalnej), wynosząc 15,8 mld euro. Mimo inflacji, udało się zamknąć rok z całkiem niezłym wynikiem, a także planami na dalszą ekspansję. Na polskim rynku jest to dominujący gracz – według corocznej listy YouGov BrandIndex (realizowana przez inquiry), Biedronka dumnie broniła 7 miejsca w rankingu Best Brands 2022 PL. W związku z powyższym, pozycja na rynku rośnie w siłę, a Polacy – kochają dokonywać zakupów zarówno w stacjonarnych sklepach, jak i online. Dużą sławą cieszy się także aplikacja mobilna, o której przeczytasz więcej pod tym linkiem.

Biedronka, a niskie ceny – czy aby na pewno?

Wielu konsumentów przyzwyczaiło się do reklamowych zapewnień o konkurencyjnych cenach, co w rzeczy samej – wynika ze strategii początkowej działalności dyskontu. Gdy w 2022 roku wystartował sklep internetowy Biedronka Home, zaledwie przez nieco ponad pół roku, witryna zanotowała aż 20 milionów wizyt. Przyczyną jest nie tylko ciekawość, ale i szeroki asortyment – począwszy od budżetowych sprzętów, skończywszy na popularnych produktach. Jednym z nich jest tytułowy, wielofunkcyjny robot od MPM (co istotne, jest to polskie przedsiębiorstwo, którego historia sięga 1989 roku).

MPM iCoook MRK-18 dość szybko zdobył serca konsumentów, a to dzięki aż 20 funkcjom i 8 programom automatycznym. Wspomnieć warto również o bezprzewodowej łączności Wi-Fi i mocy sięgającej 1300 Wat. Samodzielne dostosowywanie parametrów spodobało się za to tym osobom, które z kuchennymi rewolucjami są za pan brat. Zdarza się natrafić na komentarze, które sugerują porównanie sprzętu do popularnego Lidlomixa, a nawet droższych rozwiązań.

Biedronka oferuje sprzęt w cenie 1990 zł, co rzeczywiście zdaje się być dość budżetowym rozwiązaniem na przestrzeni konkurencyjnych rozwiązań. Pytanie, czy rzeczywiście jest to dobra oferta? Aby to ustalić, zrobiłam mały research w polskich sklepach. W oficjalnym sklepie MPM, iCoook MRK-18 kosztuje 1799 zł i jest dostępny od ręki. Jeden z partnerów, oferuje termorobota za 1897 zł. Najniższa oferta, jaką udało mi się znaleźć pochodzi z RTV Euro AGD – tam, cena wynosi 1499 zł. Nadmienię jednak, że sprzęt nie jest dostępny online, a zakup jest możliwy obecnie w wybranych sklepach stacjonarnych (m.in. w Gdańsku, Krakowie, Łodzi i Warszawie). Wygląda na to, że Biedronka oferuje sprzęt w najwyższej cenie na rynku. Nieco bardziej szczegółowy przekrój wahań ceny możemy zaobserwować poniżej.

Ceneo

Wolny rynek, czy zawyżona cena?

To, jak kształtują się ceny tytułowego sprzętu już wiemy, pytanie zatem czy możemy mówić tu o zawyżaniu cen? Z punktu widzenia najtańszych ofert, rzeczywiście wzbudza to wiele wątpliwości. Niemniej, nie ma istotnych regulacji, które w tej sytuacji mogłyby oskarżać sieć sklepów o jej rzeczywiste zawyżanie. Owszem, jest ona większa, niż w przypadku innych sklepów, jednak prawo przyzwala na samodzielne ustalanie cen (poza szczególnymi wyjątkami). O nieuczciwej praktyce można byłoby mówić wówczas, gdy Biedronka ogłosiłaby promocję, a na przestrzeni 30 ostatnich dni podniosła cenę produktu i nie naniosła odpowiedniej adnotacji. Więcej, przeczytasz o tym we wpisie: Naga prawda o promocjach – 365 dni po dyrektywie Omnibus.

W zgodzie z obowiązującymi przepisami, producenci nie mają możliwości wymagania na sprzedawcach lub dystrybutorach sprzedaży po ściśle określonych cenach. Odstępstwem jest m.in. rekomendacja lub cena maksymalna. Warto nadmienić również, że nad uczciwą konkurencją między przedsiębiorstwami czuwa UOKiK, a zmowy cenowe są ściśle zakazane.

Reasumując, niezależnie od renomy czy opinii w imię której sklep uznawany jest za stosunkowo tani, nie traćmy czujności. Sprawdzajmy oferty z wielu sklepów, aby móc wybierać najtańsze z nich. Wobec MPM iCoook MRK-18, Biedronka wypada najgorzej. Niemniej, w ofercie można znaleźć również kilka perełek, które są oferowane w znacznie niższych cenach, niż u konkurencji. Na uwagę zasługuje tu również atrakcyjność cenowa marek własnych (m.in. Hoffen).

Może zainteresować Cię również: Thermomix – kult niedostępności, marketing i brak wyboru. Czym jeszcze zniechęca Vorwerk?

Materiał zawiera linki partnerskie.

Moja obecność w redakcji Think-About oraz 3D-Info wiąże się z wieloma aktywnościami w zakresie działań komercyjnych. Na co dzień uczestniczę w procesach sprzedażowych, bliscy są mi również nasi partnerzy. Marketing jest moją pasją od wielu lat, co bezpośrednio wiąże się również z pozyskaniem wyższego wykształcenia w tymże kierunku. Realizacja tak obszernych działań pozwala niemal codziennie szukać nowych wyzwań. Z przyjemnością pobudzam do pracy szare komórki, gdy pora na dozę kreatywności oraz wykazanie się znajomością realnych oczekiwań marek, które zamierzają współtworzyć specjalne projekty u boku redakcji. Znalezienie wspólnego celu oraz wypracowanie dedykowanych rozwiązań bywa niezwykle satysfakcjonujące. Rola Sales Managera nie jest więc skupiona tylko na zagadnieniach z zakresu e-commerce ale również kontaktach z ludźmi. Otwarcie na potrzeby drugiej strony jest kluczowe, aby realizacja była zarówno atrakcyjna, jak i wartościowa. Wspólnie z redaktorami redakcji mogę poszerzać swoją wiedzę również w zakresie technologii, nowoczesnych rozwiązań, a nawet AGD.   Moja przygoda w T-A oraz 3D-Info trwa stosunkowo krótko, jednak sama podróż w to miejsce rozpoczęła się blisko 8 lat temu. Wówczas pasją stała się komunikacja, social media, reklama oraz e-commerce. Dotychczas zajmowałam się komercjalizacją treści, prowadzeniem kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych, fotografią, a także m.in. drobnymi działaniami z zakresu Google Ads i cross-marketingu. Dzięki zdobywaniu doświadczenia w wielu sektorach, jest mi łatwiej zrozumieć potrzeby partnerów.   Na co dzień w dalszym ciągu rozwijam swoje kompetencje w wyżej wymienionych kategoriach, choć największą frajdę przynosi mi fotografia oraz grafika. Niezwykle bliska jest mi również muzyka, co niejako wiąże się z moim artystycznym usposobieniem. Nie jest mi obca troska o dobrostan zwierząt, walka o ich prawa i należyte traktowanie. Dążę do wyznaczonych sobie celów i nie cofam się, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności losu.