Sieć sklepów ma na świecie wielu sympatyków, a znaczna część produktów jest wytwarzana w Polsce (więcej dowiesz się z wpisu: Te meble IKEA wyprodukowano w Polsce. Cały świat kocha nasze stoliki). Zdawałoby się, że Black Friday to idealna okazja na zakupy w IKEA, jednak przedsiębiorstwo stroni od konsumpcjonistycznych obchodów. Przed nami… Green Black Friday!
Sklepowe, jak i wirtualne półki niemal uginają się od nowości – zarówno gdy mowa o elektronice, AGD, meblach, jak i akcesoriach do domu. Problem braku zrównoważonego rozwoju jest aspektem, na który zwraca uwagę coraz więcej znaczących marek. W przypadku pewnej grupy przedsiębiorców jest to czysty greenwashing, jednak generalizacja byłaby krzywdząca. Wysiłki zaangażowanej społeczności i odpowiedzialnych producentów przynoszą nierzadko realne korzyści, co zdaje się być duchem, który przyświeca najnowszej akcji IKEA.
Troszcz się, przerabiaj, oddawaj i zyskuj
Szwedzka sieć sklepów na dobre zadomowiła się w polskich wnętrzach, a historia pierwszego sklepu sięga aż 1990 roku. Wówczas, otworzyły się drzwi do świata IKEA, dokładniej na warszawskim Ursynowie. Przedsiębiorstwo lubi zaskakiwać, tak więc odmienne obchody dnia wielkich promocji znanych jako Black Friday, nie powinny nas dziwić. Cyrkularne podejście było dotychczas motywem wielu akcji, a w tym m.in. ”Przyda się” (poświęconej zapomnianym przedmiotom), a także ”Na dłużej” z udziałem Eweliny Sośniak (skupionej na dbałości o meble). Sieć sklepów niejednokrotnie pokazała nam, że czerpanie z tego, co już posiadamy – jest jedną z najlepszych inwestycji w środowisko. Co istotne, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, z zyskiem dla nas samych. Niewiele osób wie o istniejącym programie, który umożliwia zamówienie części montażowych do mebli zupełnie za darmo.
Części zamienne, nowe pokrycia na meble – wszystko to, umożliwia ograniczenie zakupu nowych, drogich mebli, a i sprzyja oszczędnościom. Warto wspomnieć kilka słów o kąciku Okazje na Okrągło, jest on poświęcony produktom oddanym w programie ”Oddaj i zyskaj” zainicjowanym w 2021 roku. Jak informuje IKEA, aż 84% z nich trafiło do nowych domów (1,8 mln sprzedanych artykułów). Oddający zaś, zyskali kartę refundacyjną, której wartość sięga nawet 50% pierwotnej ceny przekazanego produktu.
”To co dobre, niech się nie kończy” – Green Black Friday w IKEA
Tegoroczna kampania (trwająca od 9 do 30 listopada), po raz kolejny promuje nieco bardziej zrównoważone podejście do zakupów, w odróżnieniu od idei konsumpcjonistycznego piątku. Z tej okazji, przygotowano m.in. kreatywne warsztaty dla najmłodszych pod hasłem ”EkoKreacje: projektowanie i ozdabianie tekturowych mebli”, specjalny odcinek podcastu (premiera już 23 listopada), a także… konkurs! Ten aspekt może zainteresować szczególnie, ponieważ nagrodą jest indywidualna konsultacja z projektantami IKEA. Zadanie jest dość proste – wystarczy podzielić się historią, jak twoje produkty IKEA zyskały nowe życie. Wygrywa aż 300 osób! Jeśli cyrkularność nieszczególnie sprzyja twoim planom zakupowym na Black Friday, może zainteresować Cię również: IKEA naprawdę to zrobiła – aż 500 kultowych produktów w promocji!