Marka Bosch kojarzy mi się z wysokiej jakości urządzeniami warsztatowymi. Sam kilka mam w moim domowym warsztacie. Dlatego pozytywnie zaskoczyło mnie, że Bosch eBike Systems – zaprezentowała swój najnowszy silnik Performance Line SX. Stanie się on jednostką napędową do rowerów elektrycznych, które zaprezentowano podczas targów Eurobike 2023. Pokazano tam dwa modele od Nicolai Bicycles z lekkim silnikiem Boscha na pokładzie.

Kto najbardziej doceni te rowery elektryczne?

Nowe modele należą do serii Saturn Swift. Produkty z tej linii skierowane są do rowerzystów poszukujących zwinnych i lekkich elektrycznych rowerów górskich, które pod względem sterowności i dynamiki jazdy zbliżają się do tradycyjnych „górali”. Producent zapewnia, że wymagania te w zupełności spełniają ich nowe e-rowery: Saturn 11 Swift i Saturn 14 Swift. Mają one łączyć nowoczesną technologię z tradycją, a ich wspomaganie ma być lekkie i niemalże niewyczuwalne. Nie będą to jednak tanie pojazdy.

Obydwa zaprezentowane rowery to lekkie, pełnosprężynowe rowery górskie. Pierwszy z nich, Saturn 11 Swift, to mniej zaawansowany model idealny do jazdy „cross-country”. Model Saturn 14 Swift jest tutaj klasycznym rowerem trailowym, który ma stanowić centralny punkt nowej serii Swift. Zasadnicza różnica między nimi sprowadza się do skoku zawieszenia. Saturn 11 wyposażony jest w amortyzator przedni o skoku 120 mm oraz tylny o 106-mm skoku. Saturn 14 to już rower górski „pełną gębą”, o czym może świadczyć jego kolejno 150- oraz 130-milimetrowy skok.

Waga silnika Bosch robi różnice

Silnik Bosch Performance Line SX, który napędza nowe modele, waży 2,05 kg. To ponad 1 kg mniej niż silnik CX stosowany w znanych modelach elektrycznych rowerów Nicolai Eboxx. W połączeniu z akumulatorem Compact Tube o pojemności 400 Wh, układ napędowy waży nieco ponad 4 kg. Dodatkowo posiada takie sportowe funkcje, jak tryb sprintu, który generuje imponujący moment obrotowy wynoszący 55 Nm. Sterowanie odbywa się za pomocą panelu obsługi Bosch Purion 200 z wyświetlaczem kolorowym o przekątnej 1,6 cala.

Jeśli nabraliście już ochoty na przejażdżki górskimi szlakami, wasz zapał mogą ostudzić ceny proponowanych przez Nicolai pojazdów. Saturn Swift 14 dostępny jest w trzech liniach wyposażenia, jednak nawet najtańszego z nich nie kupimy za kilka(naście) tysięcy. Najskromniejszy wariant to koszt rzędu 8 999 euro, zaś wersja z najlepszymi komponentami kosztuje 11 999 euro. (Jeśli interesują cię rowery elektryczne, ale szukasz tańszego modelu, sprawdź nasz przegląd pojazdów do 5000 zł).

Rowery elektryczne – przyszłościowe rozwiązanie

Bosch eBike Systems jest już wiodącym producentem systemów wspomagania do eBike’ów, co nie dziwi, zważywszy na ich rosnącą popularność i znaczenie na rynku. Bosch wprowadza też innowacyjne rozwiązania: przedstawił w poprzednim roku nowatorski system ABS dla rowerów, który umożliwia bezpieczniejsze hamowanie na różnych nawierzchniach. Znacząco zmniejsza ryzyko poślizgu, upadku lub przekoziołkowania przez kierownicę. Badania przeprowadzone przez firmę Bosch wskazują, że gdyby wszystkie rowery elektryczne były wyposażone w ABS, można by rocznie złagodzić skutki lub całkowicie zapobiec aż 29 procentom wypadków.

Jakie jeszcze nowości?