Zmowy cenowe choć nielegalne, zdarzają się na polskim ogródku stosunkowo często. Ekspresy Jura może i parzą niezłą kawę, ale gwarantuję, że nie będzie ona już tak smaczna, jak dotychczas. Naciągania cen i zmowie cenowej uległy popularne elektromarkety, a w tym Media Expert, RTV Euro AGD i Media Markt.

Niestety choć żyjemy w kraju o dość jasnych przepisach dotyczących konkurencji, w ostatnich latach dochodzi do wielu uchybień i przestępstw. Rękę na pulsie trzyma UOKiK, odkrywając kulisy procederu mogącego trwać nawet 10 lat.

Popularne elektromarkety w opałach

Wobec znanych nam sieci sklepów przejawiamy pewne zaufanie, zarówno świadczące o jakości oferowanych produktów, jak i cen. Tyczy się to zarówno zakupów stacjonarnych, jak i internetowych (w których nota bene ceny są często znacznie bardziej atrakcyjne). W związku z powyższym, większość sklepów nie będąca na żartobliwym świeczniku, nierzadko jest przez nas pomijana. Zdaje się jednak, że nawet popularne elektromarkety mają na sumieniu wiele grzeszków, o czym świadczyć ma postępowanie wyjaśniające UOKiK.

Jeśli należysz do grona kawoszy, zapewne kojarzysz markę Jura – wyłącznym dystrybutorem w naszym kraju jest Jura Poland. W związku z docieraniem pewnych sygnałów do urzędu antymonopolowego, doszło do przeszukania w siedzibie kilku spółek. Niestety wszystko wskazuje na to, że może zwiastować to istną aferę ekspresową. Zacytuję, jak sprawę komentuje sam UOKiK:

– Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny

Na domiar złego, w nieuczciwych praktykach miały wziąć udział Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg (właściciele sklepów takich jak RTV Euro AGD, Media Expert, Media Markt). Innymi słowy, w sprawę zamieszane są najbardziej popularne markety. Dla konsumenta jest to o tyle mylące, że zazwyczaj stawiamy je wobec siebie jako konkurencję, a więc zbliżona cena zdaje się utwierdzać w przekonaniu, że jest ona rzetelna, a żadna z sieci nie chce nas oszukać.

Warto dodać, że zmowa mogła dotyczyć nie tylko przestrzegania cen minimalnych, ale również ustalania cen promocji i ewentualnych gratisów. Co istotne, Jura miała rzekomo stale kontrolować sytuację, a w przypadku złamania zmowy, sklep miałaby czekać kara (m.in. w postaci nieprzedłużenia umowy). UOKiK wspomina również o możliwości donoszenia na siebie, co miałoby wpływać na dodatkową presję stosowania się do praktyk.

Zmowa cenowa Jura – czy popularne elektromarkety poniosą konsekwencje?

Na szczęście zmowa cenowa jest karana dość słono. Przypomnę, że udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów. Jak wynika z obowiązujących przepisów, możliwe jest uniknięcie kary, jednak podmiot musi wykazać się zaangażowaniem w wyjaśnienie sprawy i przełożenie informacji w roli świadka koronnego. Dla przykładu, sama sieć Media Expert wygenerowała w 2023 roku wynik działalności operacyjnej wynoszący 427.635.256,52 zł, natomiast suma bilansowa to aż 4.428.135.390,65 zł. Zarzuty w sprawie postawiono zarówno podmiotom, jak i jednej osobie fizycznej. Na ten moment nie zapadła jeszcze finalna decyzja, a sprawa jest w toku – o jej finale dowiemy się najpewniej na przestrzeni najbliższych miesięcy.

Myślę, że sprawa ta może przybierać formę edukacyjną (jakkolwiek źle to nie zabrzmi). Nie ufajmy, bądźmy czujni niezależnie od sympatii dla danego przedsiębiorstwa lub sklepów i zgłaszajmy ewentualne nieścisłości, aby nie oszukano kolejnych konsumentów. Jeśli wszystkie zarzuty potwierdzą się w finale sprawy, jedyne co nam pozostanie to unikanie produktów Jura. Miejmy na uwadze, że za udział w zmowie cenowej karę zapłacą podmioty, jednak celem nieuczciwych praktyk byli jak zwykle klienci. Mam cichą nadzieję, że popularne elektromarkety nie staną się tak szybko bohaterem kolejnych afer.

Może zainteresować Cię również: Recenzja DeLonghi Scultura ECZ 351.W Jaką kawę parzy ekspres za 699 zł?

Materiał zawiera linki partnerskie.

Moja obecność w redakcji Think-About oraz 3D-Info wiąże się z wieloma aktywnościami w zakresie działań komercyjnych. Na co dzień uczestniczę w procesach sprzedażowych, bliscy są mi również nasi partnerzy. Marketing jest moją pasją od wielu lat, co bezpośrednio wiąże się również z pozyskaniem wyższego wykształcenia w tymże kierunku. Realizacja tak obszernych działań pozwala niemal codziennie szukać nowych wyzwań. Z przyjemnością pobudzam do pracy szare komórki, gdy pora na dozę kreatywności oraz wykazanie się znajomością realnych oczekiwań marek, które zamierzają współtworzyć specjalne projekty u boku redakcji. Znalezienie wspólnego celu oraz wypracowanie dedykowanych rozwiązań bywa niezwykle satysfakcjonujące. Rola Sales Managera nie jest więc skupiona tylko na zagadnieniach z zakresu e-commerce ale również kontaktach z ludźmi. Otwarcie na potrzeby drugiej strony jest kluczowe, aby realizacja była zarówno atrakcyjna, jak i wartościowa. Wspólnie z redaktorami redakcji mogę poszerzać swoją wiedzę również w zakresie technologii, nowoczesnych rozwiązań, a nawet AGD.   Moja przygoda w T-A oraz 3D-Info trwa stosunkowo krótko, jednak sama podróż w to miejsce rozpoczęła się blisko 8 lat temu. Wówczas pasją stała się komunikacja, social media, reklama oraz e-commerce. Dotychczas zajmowałam się komercjalizacją treści, prowadzeniem kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych, fotografią, a także m.in. drobnymi działaniami z zakresu Google Ads i cross-marketingu. Dzięki zdobywaniu doświadczenia w wielu sektorach, jest mi łatwiej zrozumieć potrzeby partnerów.   Na co dzień w dalszym ciągu rozwijam swoje kompetencje w wyżej wymienionych kategoriach, choć największą frajdę przynosi mi fotografia oraz grafika. Niezwykle bliska jest mi również muzyka, co niejako wiąże się z moim artystycznym usposobieniem. Nie jest mi obca troska o dobrostan zwierząt, walka o ich prawa i należyte traktowanie. Dążę do wyznaczonych sobie celów i nie cofam się, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności losu.