Zmowy cenowe choć nielegalne, zdarzają się na polskim ogródku stosunkowo często. Ekspresy Jura może i parzą niezłą kawę, ale gwarantuję, że nie będzie ona już tak smaczna, jak dotychczas. Naciągania cen i zmowie cenowej uległy popularne elektromarkety, a w tym Media Expert, RTV Euro AGD i Media Markt.
Niestety choć żyjemy w kraju o dość jasnych przepisach dotyczących konkurencji, w ostatnich latach dochodzi do wielu uchybień i przestępstw. Rękę na pulsie trzyma UOKiK, odkrywając kulisy procederu mogącego trwać nawet 10 lat.
Popularne elektromarkety w opałach
Wobec znanych nam sieci sklepów przejawiamy pewne zaufanie, zarówno świadczące o jakości oferowanych produktów, jak i cen. Tyczy się to zarówno zakupów stacjonarnych, jak i internetowych (w których nota bene ceny są często znacznie bardziej atrakcyjne). W związku z powyższym, większość sklepów nie będąca na żartobliwym świeczniku, nierzadko jest przez nas pomijana. Zdaje się jednak, że nawet popularne elektromarkety mają na sumieniu wiele grzeszków, o czym świadczyć ma postępowanie wyjaśniające UOKiK.
Jeśli należysz do grona kawoszy, zapewne kojarzysz markę Jura – wyłącznym dystrybutorem w naszym kraju jest Jura Poland. W związku z docieraniem pewnych sygnałów do urzędu antymonopolowego, doszło do przeszukania w siedzibie kilku spółek. Niestety wszystko wskazuje na to, że może zwiastować to istną aferę ekspresową. Zacytuję, jak sprawę komentuje sam UOKiK:
– Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny
Na domiar złego, w nieuczciwych praktykach miały wziąć udział Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg (właściciele sklepów takich jak RTV Euro AGD, Media Expert, Media Markt). Innymi słowy, w sprawę zamieszane są najbardziej popularne markety. Dla konsumenta jest to o tyle mylące, że zazwyczaj stawiamy je wobec siebie jako konkurencję, a więc zbliżona cena zdaje się utwierdzać w przekonaniu, że jest ona rzetelna, a żadna z sieci nie chce nas oszukać.
Warto dodać, że zmowa mogła dotyczyć nie tylko przestrzegania cen minimalnych, ale również ustalania cen promocji i ewentualnych gratisów. Co istotne, Jura miała rzekomo stale kontrolować sytuację, a w przypadku złamania zmowy, sklep miałaby czekać kara (m.in. w postaci nieprzedłużenia umowy). UOKiK wspomina również o możliwości donoszenia na siebie, co miałoby wpływać na dodatkową presję stosowania się do praktyk.
Zmowa cenowa Jura – czy popularne elektromarkety poniosą konsekwencje?
Na szczęście zmowa cenowa jest karana dość słono. Przypomnę, że udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów. Jak wynika z obowiązujących przepisów, możliwe jest uniknięcie kary, jednak podmiot musi wykazać się zaangażowaniem w wyjaśnienie sprawy i przełożenie informacji w roli świadka koronnego. Dla przykładu, sama sieć Media Expert wygenerowała w 2023 roku wynik działalności operacyjnej wynoszący 427.635.256,52 zł, natomiast suma bilansowa to aż 4.428.135.390,65 zł. Zarzuty w sprawie postawiono zarówno podmiotom, jak i jednej osobie fizycznej. Na ten moment nie zapadła jeszcze finalna decyzja, a sprawa jest w toku – o jej finale dowiemy się najpewniej na przestrzeni najbliższych miesięcy.
Myślę, że sprawa ta może przybierać formę edukacyjną (jakkolwiek źle to nie zabrzmi). Nie ufajmy, bądźmy czujni niezależnie od sympatii dla danego przedsiębiorstwa lub sklepów i zgłaszajmy ewentualne nieścisłości, aby nie oszukano kolejnych konsumentów. Jeśli wszystkie zarzuty potwierdzą się w finale sprawy, jedyne co nam pozostanie to unikanie produktów Jura. Miejmy na uwadze, że za udział w zmowie cenowej karę zapłacą podmioty, jednak celem nieuczciwych praktyk byli jak zwykle klienci. Mam cichą nadzieję, że popularne elektromarkety nie staną się tak szybko bohaterem kolejnych afer.
Może zainteresować Cię również: Recenzja DeLonghi Scultura ECZ 351.W Jaką kawę parzy ekspres za 699 zł?
Materiał zawiera linki partnerskie.