KOZMO – polski samochód sportowy [Wywiad]

Podziel się:

Jakiś czas temu mieliśmy okazję zaprezentować wywiad z autorami koncepcji Wratislavia. Tym razem mamy przyjemność przedstawić kolejny projekt dążący do pobudzenia polskiej motoryzacji. KOZMO ma być pierwszym, polskim, sportowym autem. Autorzy wierzą w jego realizację ponieważ mimo mniejszych możliwości kieruje nimi pasja.

Projekt KOZMOWizualizacja KOZMO

Zapraszamy do lektury wywiadu jakiego udzielił nam Tomasz Ferdek, autor projektu:

 

Jak właściwie zrodził się pomysł na projekt?

Projekt narodził się w grudniu 2005 roku tuż po moim przeszczepie wątroby kiedy to miałem dużo wolnego czasu w ramach rekonwalescencji po tym zabiegu. Sam moment narodzin pomysłu był bardzo spontaniczny i pojawił się tego samego dnia równolegle w głowie mojej i mojego najmłodszego brata po tym jak głowiliśmy się jak przygotować do KJSów autko o nazwie Colo Cabrio (był kiedyś taki kit-car na bazie fiata 126p dozwolony od 16 roku życia) znajomego brata. Wtedy doszliśmy do wniosku, że najłatwiej będzie zbudować od zera samemu auto, które będzie spełniało nasze oczekiwania. Pomysł taki mógł się narodzić ponieważ mieliśmy już doświadczenie w przygotowywaniu własnych rajdówek, spawaniu klatek, a do tego wróciły marzenia z dzieciństwa kiedy to chorując na białaczkę szkicowałem mnóstwo projektów, które można zobaczyć pod tym adresem: http://www.kozmo.pl/tworcy/tomcat/tomcat.php. Co ciekawe wymyślając ten projekt byłem zupełnie bez pieniędzy i wtedy jeszcze w trakcie studiów bez większych perspektyw na zgromadzenie potrzebnych na Kozmo środków. Jednak szczęśliwym zbiegiem okoliczności udało się rozpocząć prace w kwietniu 2008 roku.

 Jak zawiązał się skład pracujący nad projektem – kim jesteście na co dzień?

Właściwie można powiedzieć, że większość prac wykonałem sam. Oczywiście raz po raz z pomocą znajomych i braci. I tak sięgając pamięcią do początku projektu: przy założeniach projektowych pomagał mi najmłodszy z braci, który jest bardzo szybkim kierowcą mającym niesamowitą zdolność strojenia każdego auta. Brat też odegrał bardzo ważną rolę w trakcie testów samego podwozia na torze. Przy projektowaniu ramy bardzo pomógł nam Jerzy H. Bajno, nasz przyjaciel z USA, który za wielką wodą zbudował wiele rajdówek (w tym repliki kultowych B-grupowych Audi Quattro). Całość wyliczeń została potwierdzona na Politechnice Wrocławskiej w ramach moich dodatkowych studiów. Jeżdżące podwozie powstało z pomocą Artura Burego, który już wcześniej spawał klatki do naszych rajdówek. Po przeniesieniu się do Warszawy w związku z codzienną pracą, również projekt przeniosłem do Warszawy. Tutaj już sam, choć czasem z pomocą znajomych, w tym dużą pomocą Michała Żurawskiego, zająłem się budową modelu nadwozia i wnętrza. Właśnie teraz mam już ukończony model nadwozia i części wnętrza, który czeka już na zdjęcie form i wykonanie właściwego nadwozia z włókna szklanego. I tutaj niestety skończyły się moje własne fundusze. Wracając do ludzi, którzy mieli bardzo duży wpływ na ten projekt muszę wymienić mojego przyjaciela Michała Kucharzaka, z którym niegdyś ścigaliśmy się w rajdach. Natomiast docelowo formy nadwozia i wnętrza jak i gotowe nadwozie wykona zaprzyjaźniona firma carbonbike.pl wykonująca na co dzień wyczynowe poziome rowery z włókien węglowych dla niepełnosprawnych. W swoim dorobku mają też kilka „węglowych” znacznych modyfikacji aut.

KOZMO

Dlaczego zdecydowaliście się na podzespoły fiata?

Wybór taki padł, ponieważ miał to być polski kit-car bazujący na łatwo dostępnych w naszym kraju i tanich częściach. Anglicy robią głównie na fordach bo fordów mają najwięcej. My mamy fiaty seicento, punto, których podzespoły idealnie nadają się do takiego małego auta. Poza tym jest też kilka części od alfy romeo takich jak boczne szyby z mechanizmem elektrycznym. Pomysł jest taki, żeby klient decydujący się na zestaw, a nie gotowe auto dostał od nas części wykonywane przez nas takie jak: rama, elementy zawieszenia, nadwozie, deska rozdzielcza i inne elementy wnętrza, zespół napędowy wyjął z auta-dawcy a pozostałe części w łatwy sposób kupił w jednym sklepie z częściami do fiatów wg dostarczonej przez nas listy części. Trzymanie się jednego producenta zdecydowanie uprości budowanie auta. Jedynym wyjątkiem są uniwersalne światła modułowe pochodzące z katalogu helli.

Na jakim etapie są aktualnie prace?

Właściwie mam już wykonane 80% prac fizycznych. Niestety na pozostałe 20% brakuje środków. Mam gotowe podwozie, model nadwozia i wnętrza. Pozostało zdjąć formy i wykonać pierwsze nadwozie z wnętrzem, wprowadzić kilka drobnych poprawek w podwoziu, zamontować docelowy silnik jakim będzie zmodyfikowany silnik fiata 1,4 T-Jet wystrojony na ponad 200 KM. A na koniec wykończenie prototypu czyli malowanie i tapicer.

KOZMO

Jaki jest koszt budowy prototypu? Jakiej kwoty brakuje?

Do tej pory projekt pochłonął ok. 80–90 tys. zł nie licząc mojej fizycznej i projektowej pracy przy nim, a także różnych drobnych wydatków. Niestety brakuje co najmniej drugiej takiej kwoty czyli ok. 100 tys. zł.

Nie jest to kwota mała, w takim razie skąd czerpiecie środki?

Większość środków pokrywam z własnej kieszeni a właściwie z zaciągniętego na tę okazję kredytu. Niestety starczyło to na połowę całych kosztów realizacji projektu. Na dofinansowanie reszty projektu poszukuję sponsora. Mój projekt można też finansować przez platformę crowdfundingową: http://www.polakpotrafi.pl/projekt/kozmo

KOZMO

Skończenie prototypu to chyba dopiero przystanek na drodze do wprowadzenia auta do sprzedaży – zdaje się że będzie niezbędne uzyskanie homologacji oraz ponownie fundusze ?

Auto będzie rejestrowane tak jak wszystkie kit-cary czyli jako „pojazd typu SAM”. Taki sposób rejestracji nie wymaga przeprowadzenia bardzo kosztownych badań homologacyjnych a bazuje jedynie na rozszerzonym przeglądzie i opinii rzeczoznawcy – to zdecydowanie obniża cenę pojazdu.

Jaka byłaby więc przybliżona cena zakupu KOZMO?

Planuję mniej więcej taką ofertę:

  • 30 000 zł – zestaw do samodzielnego montażu (rama, elementy zawieszenia, nadwozie, wnętrze).
  • 50 000 zł – gotowe KOZMO 1200.16 (moc ok. 100 KM) – auto w podstawowej wersji wyposażenia.
  • 70 000 zł – gotowe KOZMO 1200.CUP (planowana wersja torowa o mocy ok. 120 KM) – wersja CUP wiąże się z pomysłem stworzenia profesjonalnego markowego polskiego pucharu wyścigowego. Jednak to bardziej odległe plany do realizacji których potrzebny byłby już bardzo poważny sponsor.
  • 90 000zł – gotowe KOZMO 1400.T (moc regulowana w zakresie 150–230 KM) – topowa wersja.

Cyfrowe zegary KOZMO

Wspominasz o zawodach w formie pucharu – to z pewnością byłby duży wyróżnik w końcu mówimy o aucie sportowym. Dostajesz jakieś sygnały ze środowiska że tego typu przedsięwzięcie jest potrzebne?

Do tej pory rozmawiałem z kilkoma zawodnikami, którzy startują w różnych seriach wyścigowych w naszym kraju. Przedstawiałem im wizję pucharu wyścigowego w którym startowałyby małe, sportowe polskie samochody w dwóch kategoriach: stock – wyprodukowane przeze mnie jako gotowe pojazdy za ok. 70 tys. zł i kit-car – sprzedane jako zestaw w cenie ok. 25–30 tys. zł i zbudowane przez zawodnika. Oczywiście możliwy byłby też tylko wynajem gotowych aut. Auta w specyfikacji wyścigowej miałyby wolnossące podrasowane silniki o pojemności 1200 lub 1400 cm3. Osiągałyby 100 km/h w mniej niż 6 s i rozpędzały się do ponad 200 km/h. Każdy z moich rozmówców wypowiadał się bardzo pozytywnie o takiej idei tym bardziej, że małe i lekkie auta będą tańsze w eksploatacji od pucharowych golfów i zdecydowanie szybsze od pucharowych picanto czy cee’dów.

Jak szacujesz ilość czasu jaka jest wam potrzebna do przygotowania jednego gotowego KOZMO?  Oczywiście gdy będzie już w produkcji. Ile samochodów rocznie będziecie w stanie wypuścić?

W pierwszej fazie produkcji będzie to ok. 3 miesięcy natomiast po dopracowaniu całego procesu technologicznego planuję skrócić czas do 2–3 tygodni.

Projekt wnętrza KOZMO

———-

Tomaszowi dziękujemy za rozmowę, o postępach w realizacji projektu postaramy się informować na naszym portalu na bieżąco.

 

Oficjalna strona projektu: kozmo.pl

Jeden komentarz

  1. Marek pisze:

    Świetny wywiad, informacje o KOZMO w pigułce. Ciekawi mnie jak będzie wyglądało i jeździło auto gdy już zostanie do końca dopracowane 🙂

Zostaw komentarz