Święta Bożego Narodzenia w świecie handlu i e-commerce to naprawdę gorący okres. Kuchenne rewolucje, wigilijny stół, prezenty, poszukiwanie dodatków – wszystko to, napędza sprzedaż rok, do roku. Sprawdziłam, co oferują sklepy w zakresie wysyłki towarów, a także którą formę dostawy wybrać, aby paczka dotarła pod choinkę najszybciej.

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto po dokonaniu zamówienia w sklepie internetowym nie wyczekiwał z niecierpliwością na wiadomość o planowanej dostawie. Nie lubimy czekać, to jasne. Zwłaszcza, gdy zakup jest prezentem na Święta Bożego Narodzenia dla bliskich. Rozwój sprzedaży internetowej stwarza jednak coraz szersze możliwości, aby upolować coś w niższej cenie, a jednocześnie nie martwić się o długotrwały proces wysyłkowy. Pytanie, co wybrać spośród tak wielu form dostaw i kurierów?

Święta Bożego Narodzenia okiem sklepów – co oferują?

Na polskim rynku mamy doprawdy imponujący wybór firm transportowych, począwszy od drobnych dostaw, skończywszy na wielkogabarytowych sprzętach AGD i elektroniki. Aby proces był możliwie najbezpieczniejszy, przedsiębiorstwa decydują się na współpracę z kilkoma zaufanymi dostawcami. Wśród firm kurierskich wyróżnić możemy m.in. DPD, DHL, UPS, Fedex, GLS czy InPost. Na tym nie koniec… pora omówić rodzaj form dostaw.

  • Przesyłka kurierska – w przypadku wszystkich firm, dostarczenie paczki krajowej nie powinno przekraczać 24h lub 48h od nadania (przedpłata, paczka pobraniowa). Pewne sklepy oferują opcję ekspresowych dostaw, Media Expert uruchomiło opcję z dostawą w przeciągu 12h.
  • Przesyłka z dostawą do Paczkomatu – forma dostawy, która jest obecnie jedną z najczęściej wybieranych opcji. Czas realizacji wynosi najczęściej 24h od nadania – przy wyborze dodatkowych opcji, może być zrealizowany również w weekend.
  • Odbiór w sklepie – ta forma dostaw sprawdza się najlepiej, gdy zależy nam na czasie. Niestety, nie zawsze oferowany asortyment będzie dostępny w wybranym sklepie, tak więc należy to sprawdzić tuż przed zakupem. W innym wypadku, droga przesyłki będzie uzależniona od przetransportowania produktu do lokalizacji (przedpłata, płatność w sklepie).
  • Odbiór w automacie paczkowym firmy kurierskiej/Allegro (DPD Pickup Station, DHL POP BOX, UPS Access Point, Allegro One Box).
  • Odbiór w punkcie – sklepy, które nawiązywały umowę z firmami kurierskimi mogą obsługiwać przesyłki tak, jak automaty. Najczęściej są to Żabki i stacje, jednak do akcji dołączył m.in. również Lidl oraz mniejsze firmy.
Fot. InPost/materiały prasowe

Święta Bożego Narodzenia – jaki rodzaj dostawy wybrać?

Święta Bożego Narodzenia rozpoczynają się w tym roku w niedzielę, co nieco ogranicza możliwość dostarczania paczek pod choinkę. Warto przypomnieć, że 24 grudnia żadna z firm kurierskich nie będzie świadczyła swoich usług. Jeśli w tym roku stawiasz na zakupy online, a jednocześnie nie chcesz zbyt długo oczekiwać na dostawę, wybieraj wyłącznie zaufane sklepy. Informują one o konkretnym czasie dostawy, dostępności i nierzadko – oferują dodatkowe opcje ekspresowych dostaw. Wśród nich wyróżnić można m.in. duże sieci takie jak Media Expert, RTV Euro AGD, Amazon, OleOle, Media Markt i nie tylko. Jeśli masz w planach zamówić coś zza oceanu, może zainteresować Cię również: AliExpress – jakie opcje dostawy oferuje najpopularniejsza platforma zakupowa i ile przyjdzie nam czekać na paczkę w listopadzie 2023?

Fot. Unsplash/benchaccounting

Wybierając opcję dostawy przed świętami, pod uwagę należy wziąć nie tylko czas dostawy oferowany przez firmę kurierską, ale również ilość dni roboczych, które sklep przeznacza na przygotowanie paczki. Co istotne, ma na to nierzadko wpływ wspomniana dostępność produktów – w wielu miejscach znajdziemy adnotację dotyczącą dostępności natychmiastowej, lub w przeciągu 24h/72h. Wówczas, wydłuży się czas dostarczenia, a paczka dotrze znacznie później, niż oczekiwaliśmy. Pamiętajmy, że Święta Bożego Narodzenia to dość gorący okres – zarówno dla nas, jak i dla sklepów oraz firm kurierskich. Niewykluczone, że pewne firmy będą informować o wydłużonym czasie dostawy i możliwych opóźnieniach. Część z nich, jasno określa do jakiego dnia sfinalizować zakup, aby skorzystać z gwarancji dostawy przed świętami. Jeśli nie pracujesz w domu, a kurier zjawi się w trakcie twojej pracy, będzie wiązało się to z koniecznością przekierowania lub ponowną próbą doręczenia w kolejnym dniu. Wówczas, najlepiej postawić na odbiór w punkcie lub Paczkomacie. Kurier zostawia, Ty odbierasz – nawet w nocy. Przesyłka oczekuje na odbiór przez określony czas, jednak różni się to w zależności od firmy świadczącej usługi.

Święta Bożego Narodzenia to nie lada przedsięwzięcie, o czym przekonują się zarówno organizatorzy wigilii, jak i przedsiębiorcy. Pomocne mogą okazać się dodatkowe rozwiązania – niespełna dwa tygodnie temu ruszyła specjalna, coroczna akcja InPost dot. odbiorów w weekendy. Więcej przeczytasz we wpisie: Paczka dotrze do Ciebie na czas – rusza akcja weekendowych nadań InPost!

Materiał zawiera linki partnerskie.

Moja obecność w redakcji Think-About oraz 3D-Info wiąże się z wieloma aktywnościami w zakresie działań komercyjnych. Na co dzień uczestniczę w procesach sprzedażowych, bliscy są mi również nasi partnerzy. Marketing jest moją pasją od wielu lat, co bezpośrednio wiąże się również z pozyskaniem wyższego wykształcenia w tymże kierunku. Realizacja tak obszernych działań pozwala niemal codziennie szukać nowych wyzwań. Z przyjemnością pobudzam do pracy szare komórki, gdy pora na dozę kreatywności oraz wykazanie się znajomością realnych oczekiwań marek, które zamierzają współtworzyć specjalne projekty u boku redakcji. Znalezienie wspólnego celu oraz wypracowanie dedykowanych rozwiązań bywa niezwykle satysfakcjonujące. Rola Sales Managera nie jest więc skupiona tylko na zagadnieniach z zakresu e-commerce ale również kontaktach z ludźmi. Otwarcie na potrzeby drugiej strony jest kluczowe, aby realizacja była zarówno atrakcyjna, jak i wartościowa. Wspólnie z redaktorami redakcji mogę poszerzać swoją wiedzę również w zakresie technologii, nowoczesnych rozwiązań, a nawet AGD.   Moja przygoda w T-A oraz 3D-Info trwa stosunkowo krótko, jednak sama podróż w to miejsce rozpoczęła się blisko 8 lat temu. Wówczas pasją stała się komunikacja, social media, reklama oraz e-commerce. Dotychczas zajmowałam się komercjalizacją treści, prowadzeniem kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych, fotografią, a także m.in. drobnymi działaniami z zakresu Google Ads i cross-marketingu. Dzięki zdobywaniu doświadczenia w wielu sektorach, jest mi łatwiej zrozumieć potrzeby partnerów.   Na co dzień w dalszym ciągu rozwijam swoje kompetencje w wyżej wymienionych kategoriach, choć największą frajdę przynosi mi fotografia oraz grafika. Niezwykle bliska jest mi również muzyka, co niejako wiąże się z moim artystycznym usposobieniem. Nie jest mi obca troska o dobrostan zwierząt, walka o ich prawa i należyte traktowanie. Dążę do wyznaczonych sobie celów i nie cofam się, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności losu.