Zastanawiasz się, jaki kupić rower elektryczny? Tak, wiemy, że to skomplikowane, dlatego przygotowaliśmy prosty poradnik wyjaśniający, na co zwracać uwagę w czasie wyboru odpowiedniego modelu.

Rower elektryczny - jaki kupić? Poradnik, na co zwracać uwagę przy zakupie
Fot. Team Evelo/Pexels

Mogłoby się wydawać, że rower, jak to rower – ważne, że ma dwa kółka, kierownicę i jeździ do przodu. Oczywiście, każdy, kto chociaż miał okazję odrobinę liznąć temat odpowiedniego doboru jednośladów do własnych potrzeb, ten wie, że nie jest to prosta sprawa. Problem komplikuje się tym bardziej, jeżeli jesteśmy zdecydowani kupić rower elektryczny, który posiada wbudowany silnik, akumulator i kontroler sterujący. Nie masz pojęcia, co to wszystko znaczy? W takim razie świetnie trafiłeś, bo z tego poradnika dowiesz się wszystkiego, co trzeba wiedzieć, żeby dobrać idealny rower elektryczny do swoich potrzeb.

Rower elektryczny – rozróżnienie pod względem konstrukcji

Na rynku znajdziemy pięć podstawowych typów rowerów elektrycznych, podzielonych między sobą ze względu na budowę oraz przeznaczenie.

Rower elektryczny miejski

Najbardziej popularny jest rower miejski, który zazwyczaj jest tani, co jest podyktowane mało pojemnym akumulatorem pozwalającym na przejazd pomiędzy 50-100 km na jednym naładowaniu baterii. Jak nazwa wskazuje, ten typ konstrukcji jest najbardziej popularny w miastach i miasteczkach. Zazwyczaj charakteryzują się lekką ramą, szerokim siodełkiem i kołami o wąskiej oponie. Dzięki temu użytkowanie pojazdu jest maksymalnie komfortowe przy zachowaniu łatwości sterowania kierownicą. Tego typu rower jest szczególnie popularny wśród użytkowników, którzy wolą zastąpić komunikację miejską lub szybko omijać korki.

Rower elektryczny górski

W opozycji do rowerów miejskich stoją oczywiście rowery górskie, stworzone do różnych powierzchni – zarówno asfaltowych, jak i leśnych. Ogólnie rzecz biorąc, nic nie stoi na przeszkodzie, by takim rowerem z powodzeniem śmigać po mieście – pytanie tylko po co, skoro do tego zaprojektowano inne typy konstrukcji o bardziej przyjaznej cenie.

Rower elektryczny - jaki kupić? Poradnik, na co zwracać uwagę przy zakupie
Fot. Nubia Navarro/Pexels

Rower elektryczny crossowy lub trekkingowy

Jeżeli lubisz zarówno jazdę miejską, jak i od czasu do czasu planujesz wypad za miasto, to zdecydowanie lepiej sprawdzą się rowery crossowe lub trekkingowe. Ich cena jest zazwyczaj o wiele niższa niż rowerów górskich, przy czym pozwalają na odpowiednie wyważenie komfortu pomiędzy spokojną jazdą po mieście, jak i po mniej równych, nieutwardzonych powierzchniach.

Rower elektryczny Cargo

Na osobną uwagę zasługują także rowery typu Cargo, które służą do komfortowego i ekologicznego przewozu dzieci lub transportu towarów na krótkie odległości. Tego typu konstrukcje są zazwyczaj drogie, a ich ceny równają się tej za stary model samochodu osobowego. Potrzeba czasu, żeby te jednoślady staniały, a tym samym mogły zyskać większą popularność na rynku.

Rower elektryczny składany

Na samym końcu pozostawiłam rowery składane, które są niewielkie, kompaktowe, mobilne i lekkie. Moim zdaniem sprawdzą się idealnie w sytuacji, gdy posiadamy bardzo mało miejsca na bezpieczne przechowywanie pojazdu, na przykład w garażu czy piwnicy. Zależnie od modelu taki rower powinien spokojnie zmieścić się w domu.

Rower elektryczny - jaki kupić? Poradnik, na co zwracać uwagę przy zakupie
Fot. Team Evelo/Pexels

Chcesz sprawdzić, jakie rowery elektryczne znajdują się aktualnie w promocji w sklepie Decathlon? Koniecznie przeczytaj mój artykuł, w którym wybieram najlepsze oferty!

Zwykły rower to nuda, ja się będę wozić elektrycznym. Sprawdzam aktualną ofertę w Decathlonie

Rower elektryczny typu pedelec czy S-pedelec?

Rower elektryczny typu pedelec to pojazd z silnikiem umożliwiającym jazdę o maksymalnej prędkości wynoszącej 25 km/h. Według przepisów prawa drogowego tylko takie urządzenie ze wspomaganiem mieści się w oficjalnej definicji roweru elektrycznego i użytkownik nie ma obowiązku jego rejestrowania w urzędzie w Wydziale Komunikacji. Co ciekawe, na podstawie norm europejskich dorośli nie muszą posiadać specjalnych uprawnień do jazdy takim jednośladem. Inaczej ma się sprawa w przypadku osób w wieku od 10 do 18 lat, które muszą posiadać ważną kartę rowerową.

Jeżeli jednak rower posiada silnik umożliwiający jazdę o prędkości powyżej 25 km/h, staje się rowerem elektrycznym typu S-pedelec. Według polskiego prawa jest on klasyfikowany jako motorower. Sprawia to, że należy taki pojazd zarejestrować w urzędzie w Wydziale Komunikacji, w celu otrzymania tablic rejestracyjnych. Ponadto trzeba pamiętać także o wykupieniu obowiązkowego w Polsce ubezpieczenia OC.

Warto także wiedzieć, że takim rowerem elektrycznym poruszać się mogą posiadacze prawa jazdy kategorii AM. Ciekawostkę może stanowić fakt, że nie tylko oni, gdyż wszyscy, którzy przed dniem 13 stycznia 2013 roku ukończyli 18 lat, mają prawo jazdy motorowerami nawet bez posiadania prawa jazdy AM. W razie kontroli wystarczy, że pokażą swój dowód osobisty. Ponadto takim prawem mogą cieszyć się także Ci, którzy przed tym dniem byli posiadaczami karty motorowerowej. Tę z kolei można było uzyskać wyłącznie przed dniem 13 stycznia 2013, kiedy to została wycofana.

Czy rowerem elektrycznym mogę jeździć po ścieżce rowerowej?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w przepisach ruchu drogowego, gdzie umieszczono taką definicję roweru.

Rower to pojazd mierzący 90 cm szerokości, poruszany siłą mięśni lub silnikiem elektrycznym pozwalającym osiągnąć prędkość 25 km/h. Riksza również może jeździć po ścieżce rowerowej, jeśli nie jest szersza niż 90 cm.

Z powyższego przepisu jasno wynika, że rowery elektryczne są rozumiane w kategorii „rower”, o ile wbudowany silnik posiada funkcję automatycznego wyłączania napędu po osiągnięciu przez pojazd prędkości 25 km/h. Oznacza to, że ścieżki rowerowej mogą korzystać wyłącznie te jednoślady (i wieloślady) o odpowiednich rozmiarach, które nie mogą poruszać się szybciej niż 25 km/h.

Warto w tym miejscu także przypomnieć, że według przepisów rowerem elektrycznym poruszającym się szybciej niż 25 km/h nie wolno poruszać się po ścieżkach rowerowych, a jednie drogach do tego przeznaczonych.

Rower elektryczny – gdzie się mieści silnik?

Wśród rozmaitych modeli rowerów elektrycznych możemy wyróżnić trzy różne lokalizacje silnika. Jak można łatwo zgadnąć, projektanci nie mają zbyt wielkiego pola do popisu pod względem umieszczenia stosunkowo sporych rozmiarów konstrukcji napędowej w tak niewielkim urządzeniu jak rower. Do tej pory wymyślono trzy różne lokalizacje, które mają wpływ na komfort użytkowania.

Na pierwszy rzut niech idą rowery z silnikiem umieszczonym w przednim kole, gdyż zazwyczaj właśnie takie urządzenia najczęściej spotkamy na rynku w najtańszych modelach. Przyjmuje się, że przy zachowaniu takiej lokalizacji silnik ma zazwyczaj najmniejszą moc, a co za tym idzie, sprawdzi się użytkownikom o niewielkich wymaganiach wykorzystujących rower elektryczny do jazdy do pracy i z powrotem.

Alternatywą jest umieszczenie silnika w tylnym kole, co niestety wiąże się z różnymi problemami konstrukcyjnymi. Na przykład jednym z najbardziej uciążliwych jest fakt, że tego typu silniki nie posiadają wbudowanego czujnika siły nacisku, przez co użytkownik musi generować więcej wysiłku do wprawienia kół w ruch. Zazwyczaj taką budowę roweru spotkamy w rowerach sportowych, ale nie tylko.

Najbardziej komfortowym rozwiązaniem dla użytkowników jest rower elektryczny z silnikiem umieszczonym w ramie. Taka konstrukcja wyróżnia się nie tylko wygodą, ale także uniwersalnym zastosowaniem, gdyż tego typu lokalizacja silnika sprawdzi się zarówno w rowerach miejskich, jak i górskich. Niestety, czasem wiąże się to także z wyższą ceną za jednoślad.

rower elektryczny Rower elektryczny - jaki kupić? Poradnik, na co zwracać uwagę przy zakupie
Fot. G-Force Bike/Pexels

Co muszę wiedzieć przed zakupem roweru elektrycznego?

Przede wszystkim to, co należy ustalić przed szukaniem odpowiedniego roweru elektrycznego, jest jego przeznaczenie. Nie czarujmy się, jeżeli lubimy jeździć po lesie, nierównych lub grząskich powierzchniach, to kupienie roweru miejskiego będzie tylko stratą pieniędzy. Dlatego warto poświęcić chwilę na analizę swoich przyzwyczajeń i potrzeb. Nawet jeżeli w tym momencie wydaje Ci się, że warto inwestować w rower górski, bo może to zmotywuje Cię do częstszych wycieczek, to o wiele tańszym rozwiązaniem będzie kilkudniowy wynajem roweru elektrycznego, niż jego kupno.

Akumulator

Jeżeli już wiesz, czy rower elektryczny jest Ci potrzebny do codziennej jazdy do pracy, czy może jazdy wyczynowej, to przejdźmy do elementów specyfikacji, na które musisz zwracać uwagę przed zakupem. Nie będzie tajemnicą, że najważniejszą częścią jednośladu jest jego akumulator. Tutaj zasada jest prosta, im pojemniejsza bateria, tym dłuższy czas jazdy na jednym naładowaniu, ale również wyższa cena. Dlatego i w tym miejscu warto mierzyć siły na zamiary. Taka minimalna pojemność akumulatora, którą warto mieć to około 13 Ah. Ma ona zapewnić ciągłą, stabilną jazdę przez około 100 km na jednym naładowaniu baterii. Warto jednak pamiętać, że kwestia dystansu zawsze będzie to zależeć od kilku czynników takich jak: styl jazdy, tempo, a nawet waga użytkownika i dodatkowego bagażu.

Ponadto warto także zwrócić uwagę na typ akumulatora. Najtrwalsze i najczęściej polecane są baterie litowo-jonowe, które są w stanie znieść około 1000 cykli ładowania. Co ciekawe, ten sam typ akumulatorów spotykamy także w elektronarzędziach i urządzeniach domowego użytku. Nie ma się temu co dziwić, gdyż akumulatory litowo-jonowe są kilka razy wydajniejsze niż tanie alternatywy. Ponadto można z nich korzystać przy temperaturze do -15°C, dzięki czemu nawet zimą nie musimy rezygnować z jazdy rowerem.

Znacznie mniejszą żywotnością cechują się baterie żelowe oraz kwasowo-ołowiane, które można jeszcze spotkać w najtańszych modelach rowerów elektrycznych. Warto także wiedzieć, że są one cięższe od litowo-jonowych odpowiedników, co ma wpływ na ogólną wagę roweru elektrycznego, a tym samym komfort użytkowania. Dodatkowo tego typu akumulatory nie są wydajne oraz odporne na wstrząsy.

Na rynku znajdziemy także akumulatory litowo-polimerowe, niklowo-kadmowe oraz niklowo-metalowo-wodorkowe, jednak rzadko już się zdarzają. Zdecydowanie zostały wyparte przez dużo wydajniejsze i lżejsze baterie litowo-jonowe.

Aby zadbać o długą i wydają pracę akumulatorów, należy unikać dużych skoków temperatur otoczenia, w jakich się znajdują. Na przykład zimą po jeździe nie wolno od razu przenosić ich do ciepłego domu. Wcześniej należy zostawić je chwilę na klatce schodowej, piwnicy lub garażu. Ponadto warto także regularnie ładować baterie, nawet w okresie zimowym, kiedy rower elektryczny rzadko jest używany.

rower elektryczny poradnik jaki kupić
Fot. Team Evelo/Pexels

Silnik – lokalizacja

Dla nikogo kto przeczytał mój poradnik w całości, nie będzie tajemnicą, że ważnym czynnikiem jest oczywiście lokalizacja silnika. W akapicie wyżej dokładnie wyjaśniłam, dlaczego ma to znaczenie. Mówiąc krótko, gdy zależy nam na jak najniższej cenie za rower elektryczny, to będziemy zmuszeni korzystać z silnika umiejscowionego w przedniej piaście. Jeżeli jednak wolimy bardziej komfortową jazdę, to warto szukać droższego modelu z silnikiem w ramie.

Silnik – rodzaj

Najczęściej spotykanym silnikiem znajdującym się w rowerach elektrycznych jest silnik bezszczotkowy. Charakteryzuje się on cichą i oszczędną pracą przy zachowaniu wysokiej wydajności i niskiej awaryjności. Niestety, jest on równocześnie droższym rozwiązaniem od silników szczotkowych. Te zazwyczaj pracują głośno, jednak nie jest to ich jedyna wada. Zazwyczaj częściej spotyka się awarie właśnie tego typu konstrukcji. W takim wypadku lepiej decydować się na się na nieco droższy silnik bezszczotkowy, gdyż jest mniejsza szansa, że będziemy musieli dokładać pieniądze na ewentualne awarie.

Silnik – moc

Skoro już jesteśmy przy silniku, to warto także brać pod uwagę jego moc. W znacznej większości rowerów elektrycznych zastosowane silniki mają moc na poziomie do 250 W. Co ciekawe, nie wynika to ze skąpstwa producentów, a przepisów. Rower elektryczny z funkcją odcinania zasilania po osoiągnięciu 25 km/h jest w świetle przepisów rowerem, a co za tym idzie, tego typu pojazdem można poruszać się po wyznaczonych ścieżkach rowerowych lub drogach publicznych (gdzie nie ma wyznaczonej ścieżki rowerowej). Oczywiście, na rynku spotkamy także jednoślady z silnikami o większej mocy umożliwiającymi jazdę o prędkości nawet 45 km/h. Niestety, takimi pojazdami nie wolno poruszać się po ścieżkach rowerowych (chociaż takowe mogą przypominać!), gdyż w świetle prawa są już motorowerami.

Koła

Koła należy dobierać zawsze pod względem typu roweru. Zupełnie inny rozmiar dobierzemy do roweru miejskiego, a inny do górskiego. W tym wypadku ważne są dwie kwestie: średnica koła oraz szerokość obręczy.

Najczęściej spotykaną miarą, która określa rozmiar koła, jest średnica podawana w calach. Niżej przedstawiamy, w jaki sposób należy dobrać koło do naszego roweru.

  • Rower dziecięcy: 16″, 20″, 24″
  • Rower górski: 26″, 27,5″, 29″
  • Rower szosowy: 28″
  • Rower miejski: 26″, 28″
  • Rower trekkingowy: 26″, 28″
  • Rower Crossowy: 28″
  • Rower triathlonowy: 26″
  • Rower BMX: 26″, 20″

Rower elektryczny – inne ważne kwestie

Rozmiar ramy

Na samym końcu warto dobrać odpowiedni rozmiar ramy do swojego wzrostu. Droższe modele rowerów elektrycznych zazwyczaj mają ich do wyboru trzy lub cztery (S, M, L i XL). Aby to zrobić poprawnie, należy zmierzyć swoją długość nogi od krocza do śródstopia, a wynik pomnożyć przez 0,64 (rower miejski, crossowy, ) lub przez 0,57 (rower górski).

Następnie polecam także zwrócić uwagę na posiadanie przez rower elektryczny amortyzatorów, które zdecydowanie mają największy wpływ na odczuwanie (bądź nie) nierówności podczas jazdy. Zazwyczaj można się spotkać z amortyzatorem umieszczonym tylko nad przednim kołem, ale coraz częściej pojawiają się także jednoślady z amortyzatorami nad oboma kołami.

To wszystko!

Teraz już wiesz wszystko, o czym trzeba mieć pojęcie przed zakupem idealnego roweru elektrycznego. Jeżeli jesteś ciekaw, jakie modele jednośladów z silnikiem wspomagającym znajdziesz w sklepie Lidl, to zapraszam Cię do mojego artykułu, w którym przeprowadzam regularną analizę oferty.

Po co komu zwykły rower, jak można śmigać elektrycznym? Sprawdzam aktualną ofertę Lidla

5 replies on “Rower elektryczny – jaki kupić? Poradnik, na co zwracać uwagę przy zakupie”

Comments are closed.