O czym mowa?

Testy sprzętu Samsunga są zawsze specyficzne. Zazwyczaj w nasze ręce trafia sprzęt oparty na dobrze znanej technologii, jednakże trudno odmówić, że Koreańczycy są w wielu kwestiach prekursorami. Może nie jeśli chodzi o same innowacje, co o umiejętność ich odpowiedniego dopracowania i wykorzystania. Podobnie sprawa wygląda w przypadku gogli VR (virtual reality). Sprzęt jest znany od dawna, jednak koalicja Samsunga i Oculusa, to chyba pierwsze tak bezpośrednie wyjście na przeciw oczekiwaniom przeciętnych użytkowników.

gear_vr (1)

Zapraszamy do przeczytania recenzji, której opracowanie dało nam naprawdę wiele radości

 

 

Wygląd i budowa

Tradycyjnie jak ma to miejsce w przypadku testów Samsunga, producent zadbał abyśmy mieli naprawdę komfortowe warunki do testów. Obok samego Gear VR do redakcji dotarł Galaxy S6 Edge oraz Gamepad EI-GP20. Poniższa recenzja skupi się raczej na samych goglach, dla których pozostałe produkty będą stanowić tło użytkowe. Jednakże już niemal tradycyjnie, niebawem zamieścimy dodatkową recenzję smartfona i kontrolera do gier.

gear_vr_opakowanie

Gear VR sprzedawane są w sporym kartonie. Zestaw obejmuje gogle, dwie opaski mocujące, osłonę soczewek oraz pokrowiec do bezpiecznego transportu. Nasz kartonik był już mocno wysłużony, mimo to jego waga i solidność robiły niezłe wrażenie.

samsung_gear_vr (4)

Gogle wykonano z dobrej jakości plastiku. Część trzymaną bezpośrednio przy twarzy zabezpieczono dwoma warstwami, przyjemnej w dotyku pianki. Duża odległość między mocowaniem, a soczewkami zapewnia sprawną wentylację. Front przeznaczono na uchwyt dla smartfona z bardzo solidnym zapięciem. Oczywiście bezpośrednio po wyjęciu z pudełka, znajdziemy w tym miejscu należycie wykonaną, wielorazową zaślepkę.

samsung_gear_vr (6)

Szczyt gogli zajmuje pokryte gumą kółko do mechanicznej regulacji położenia soczewek. Sterowanie podłączonym zestawem odbywa się za pomocą dotykowego panelu sterującego z prawej strony obudowy Gear VR. Jego bezpośrednie sąsiedztwo zajmuje przycisk „back” oraz dwa przyciski do sterowania głośnością.

samsung_gear_vr (9)

 

 

Rozpoczęcie pracy

Uruchomienie zestawu zajmuje chwilę czasu, lecz jest intuicyjne. Na początku musimy zamocować obydwa paski, podtrzymujące gogle na głowie. Wykończono je plastikowymi elementami, uzupełnionymi o skóropodobne poduszeczki zamocowane od strony głowy. Montaż opiera się głównie na rzepach.

samsung_gear_vr (8)

Następnie musimy pobrać na nasze urządzenie dedykowaną aplikację dla gogli. Oprogramowanie pozwoli nam na wygodne zarządzanie urządzeniem oraz łatwe pobieranie dedykowanych aplikacji.

samsung_gear_vr (7)

Kolejnym krokiem jest podłączenie smartfona do frontu gogli. Obydwie strony zaczepów są ruchome (na sprężynie), dlatego możemy zrobić to bez obawy o mechaniczne uszkodzenie, któregokolwiek z urządzeń. Tak złożony zestaw jest właściwie gotowy do pracy.

samsung_gear_vr (12)

Jedna uwaga – jeśli telefon jest zablokowany – uroczy syntetyczny głos kobiety wcinającej kluski, poinformuje nas pełnymi zdaniami, o konieczności jego odblokowania (masakra!).

 

 

Pierwsze kroki

Sterowanie aplikacją jest stosunkowo proste. Nawigacja menu odbywa się za pomocą ruchów głowy, natomiast poszczególne zadania zatwierdzamy panelem dotykowym. Jeśli mamy taką ochotę, możemy już przy pierwszym uruchomieniu pobrać polecane przez Samsunga aplikacje. Sprzęt do VR posiada własny „store”. Możemy oczywiście obsługiwać go z poziomu naszego urządzenia, nawet bez zakładania gogli.

samsung_gear_vr (13)

Każdorazowe uruchomienie Gear VR, skutkuje natomiast przeniesieniem nas do naszego wirtualnego centrum rozrywki. Pozycje są wyświetlane w formie kafelków. Pierwszą z nich jest właśnie wspomniany wcześniej store. Wyświetlane są również najczęściej otwierane programy i przejście do biblioteki pobranych przez nas programów. Mamy również dostęp do jednego z ciekawszych elementów czyli aplikacji Oculus Video.

 

 

Gry i Programy + Store

Otrzymanie zestawu VR długo po premierze, ma swoje istotne zalety. Podczas gdy konkurencja mogła przetestować kilka aplikacji, my otrzymaliśmy naprawdę duży wybór. Jeśli chodzi o gry, do naszej dyspozycji jest 77 tytułów. Darmowych gier jest około 20, wliczając w to 3-4 wersje demo. Płatne gry kosztują zazwyczaj około 3 dolarów. Oczywiście nie jest to tak duży wybór jak w przypadku sklepu play, jednak wybór jest całkiem zadowalający. Większość gier jest naprawdę niezłej jakości. Jeśli chodzi o tytuły darmowe, najwięcej satysfakcji dał nam klasyczny Smash Hit (którego możecie pobrać również w wersji na smartfony). Wygląda na to, że tytuły są mocno selekcjonowane ponieważ nie znaleźliśmy ani jednego niedopracowanego. Jednakże niestety nie brakuje gier, które mimo fajnej mechaniki i efektownego wyglądu, nie oferują nic co mogłoby zatrzymać gracza na dłużej niż jedna 30 minutowa sesja.

 

 

 

Video + Store

Dostęp do materiałów wideo możemy uzyskać na różne sposoby. Przede wszystkim możemy skorzystać ze store aby pobrać dłuższe (zazwyczaj kilkaset MB) nagrania. Tych jest niestety tylko 20, w tym 1 płatny. Zdecydowanie lepiej sytuacja wygląda we współpracy z aplikacją Oculus Videos. Pozwala ona na dostęp do kilkuset nagrań 360 stopni, strumieniowanych online. Są to głównie materiały promocyjne kanałów i marek, jednak ich dopracowanie robi dobre wrażenie. Korzystając z gogli możemy uruchomić również transmisję vimeo czy twitch. Co prawda obraz będzie zupełnie płaski, jednak my zasiądziemy w ogromnej wirtualnej sali kinowej (np na księżycu) i obejrzymy nagrania na przerażająco wielkim ekranie. Istnieje również kilka niezależnych aplikacji jak chociażby oficjalny odtwarzacz netflixa czy nextar z małą bazą nagrań 360.

Pewnym uzupełnieniem jest dostęp do internetu z przeglądarką VR w wersji BETA. Możemy spokojnie zajrzeć do Youtube i obejrzeć dostępne tam filmy. Wyszukiwanie odbywa się głosowo i działa bezbłędnie również w języku polskim. Oczywiście dzięki cardboard, część nagrań oferuje tryb 360 stopni. Właśnie tam ku naszej radości odnaleźliśmy rollercoaster (naszym zdaniem zabawa VR bez ogłupiania błędnika, zupełnie traci urok).

samsung_gear_vr (11)

 

 

Expiriences + Concepts

Dwa niezwykle ciekawe działy zamkniemy w jednym. Powód jest prosty – obydwa posiadają zaledwie kilka pozycji. Store oferuje 22 doświadczenia, czyli coś w stylu połączenia gry i materiału video. Oznacza to, że nasze ruchy mają wpływ na otoczenie, jednakże naszym celem nie jest sama aktywność lecz obserwacja. Wzorowym przykładem jest sisters vr, czyli animacja z elementami horroru. Podczas projekcji siedzimy na fotelu w ciemnym pokoju, a każde odwrócenie głowy może skończyć się okrzykiem przerażenia.

Cocnepts to jeden z naszych ulubionych działów. Zgodnie z nazwą mamy do czynienia z koncepcjami gier, programów i doświadczeń. Są to zazwyczaj testy rozwiązań lub wersje rozwojowe. Dzięki temu mamy okazję zapoznać się z nowymi pomysłami wykorzystania VR bez dodatkowych opłat (większość koncepcji można pobrać za darmo). Przykładem może być gra Archer E. Bowman w której wcielamy się w łucznika odpierającego atak hord goblinów. Nie sposób znaleźć równie atrakcyjny tytuł w darmowych propozycjach.

 

 

Użytkowanie

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że na tą chwilę gogle VR nie mają szans stać się sprzętem do codziennej, wielogodzinnej pracy. Mimo dużego dopracowania i naprawdę zaawansowanych elementów, dłuższa zabawa może zakończyć się solidnym bólem głowy. Wszystko za sprawą soczewek, które mimo wszystko rozmazują obraz przy krawędziach oraz sprawiają że mamy wrażenie oglądania materiałów w bardzo niskiej rozdzielczości. Oczywiście możemy dopasować ostrość za pomocą kółka, jednak nawet w najbardziej optymalnej wersji obraz nie jest szczególnie atrakcyjny. Wyświetlacz quad HD nie jest w tym wypadku w stanie nic zmienić. Oglądanie obrazu przez szklankę męczy i tyle.

samsung_gear_vr (3)

Oczywiście gogle lubią się brudzić – biorąc pod uwagę stopień przybliżenia i kształt soczewki, każdy pyłek potrafi solidnie wkurzać. Nie jest to rzecz jasna wada, a po prostu cecha tak skonfigurowanego produktu. Zaznaczamy jednak że przy zakupie warto zaopatrzyć się w ściereczkę do szkieł.

samsung_gear_vr (1)

Obsługa całości jest bardzo wygodna. Jedynym zarzutem może być fakt, że czasem (lecz niezwykle rzadko), urządzenie gubi orientację i musimy się dobrze rozejrzeć żeby znaleźć menu. Gogle mają również wbudowany czujnik. Dzięki temu większość aplikacji samoczynnie zatrzymuje działanie w chwili ich zdjęcia.

samsung_gear_vr (2)

Gear VR dobrze leży na głowie, oczywiście nie jest to rozwiązanie idealnie komfortowe, jednak przypomina nieco korzystanie z gogli narciarskich. Oznacza to, że dyskomfort jest tak mały, że wszyscy są w stanie go zaakceptować w obliczu frajdy jaką daje. Czas pracy jest oczywiście uzależniony od smartfona. Testowany przez nas zestaw wytrzymywał maksymalnie 3 godziny. Warto jednak zaznaczyć, że Galaxy S6 w wersji Edge jest mocno prądożerny, natomiast do nas trafił już znacznie wyeksploatowany model.

 

 

Podsumowanie

Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że technologia VR to przyszłość. Jeśli chcemy być innowacyjni, to właśnie po 4 latach po pojawieniu się Oculusa DK1 jest dobry moment zanurzyć się w cyfrowym świecie. Chyba podobnie uważa sam producent, zapowiadając premierę detalicznej wersji na rok 2016. Samsung Oculus Gear VR już jest dostępny i wydaje się rozsądnym wyprzedzeniem technologii, pod warunkiem że dysponujemy Galaxy S6. Jeśli dla samych gogli chcemy kupić cały zestaw z telefonem – być może warto poczekać i zobaczyć co stanie się na rynku po premierze typowego Oculusa. Jeśli natomiast nie jesteśmy fanami innowacji, możemy spokojnie poczekać na dogodniejszy moment – w tej chwili technologia z pewnością nie osiągnęła 100% swoich możliwości oraz optymalnej ceny. Tymczasem warto odwiedzić kilka imprez gamingowych, na których można założyć gogle VR chociaż na kilka minut. Bez takiego doświadczenia trudno zrozumieć w jakim sposób działa ta fascynacja. Możecie mi wierzyć – nawet sceptyk po kilkunastu sekundach z VR śmiało stwierdzi, że to sprzęt który odmieni nasz świat, jego możliwości są absolutnie przytłaczające.

Gear VR jest sprzętem wzorowo dopracowanym. Wszystkie elementy cieszą użytkownika, a jedyne czego brakuje do pełni szczęścia to większa ostrość obrazu. Wygodna konstrukcja sprawia ze w przeciwieństwie do cardboard w goglach Samsunga, możemy pozwolić sobie na dłuższą chwilę relaksu. Podczas ciemnych, zimowych dni nic tak nie relaksuje jak widok niebieskiego nieba nad egzotyczną plażą.

Samsung Gear VR otrzymał od nas wyróżnienie w kategorii:

 

TA Innowacja TA Poleca


 

 

Za udostępnienie sprzętu dziękujemy marce:

samsung-logo

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *