Polski Finał Imagine Cup 2014 – Podsumowanie

Finał

Po dłużej przerwy na obrady juty przyszedł moment ogłoszenia zwycięzców krajowych finałów Imagine Cup 2014

Pierwsza przyznana nagroda była wręczana przez Grzegorza Rycaja – Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora R&D w imieniu partnera konkursu – firmy Billenium.

Ekipa We Code For Food została nagrodzona możliwością odbycia lotu w tunelu aerodynamicznym.

Następnie już tradycyjnie przyznana została nagroda Prezesa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Najlepszym designerem interfejsu została wybrana Ewa Czub z zespołu Unhandled Exceptions.

Ostatnim elementem dnia było wybranie drużyn narodowych we wszystkich kategoriach.

Kategoria World Citizenship

Miejsce 3 – Power of Vision, Politechnika Rzeszowska, projekt Face Controller

Miejsce 2 – CyberMeds, Wojskowej Akademii Technicznej z Warszawy, projekt PATRON

Miejsce 1 (drużyna narodowa) – Power of Vision, Politechnika Rzeszowska, projekt Face Controller

Power of Vision

„Niezwykle cieszymy się ze zwycięstwa w kategorii World Citizenship. Zupełnie nie spodziewaliśmy się takiego sukcesu ze względu na to, że wszystkie projekty były na naprawdę wysokim poziomie. Dzisiaj robimy sobie wolne, ale już od jutra zabieramy się do ciężkiej pracy wiedząc, że poziom podczas półfinałów światowych będzie bardzo wysoki. Zdajemy sobie sprawę z kredytu zaufania, jakim zostaliśmy obdarzeni i zrobimy wszystko, aby godnie reprezentować Polskę” – powiedział Piotr Wrotny, projektant interfejsu, zespół Power of Vision.

Skład rzeszowskiego zespołu tworzą 4 osoby: Sylwia Perykasza, Norbert Pisz, Daniel Pomianek, Tomasz Pleśniak, które wspierał Tomasz Kapuściński w roli mentora. Projektantem interfejsu był Piotr Wrotny.

Kategoria Innovation

Miejsce 3 – ScienceSergeants, Wojskowa Akademia Techniczna z Warszawy, projekt T.E.S.L.A.

Miejsce 2 – LevelUP, Polsko-Japońskia Wyższa Szkoła Technik Komputerowych z Warszawy, projekt TapBooks

Miejsce 1 (drużyna narodowa) – We Code For Food, Politechnika Białostocka, projekt Phobos

We code for food

„Startujemy w Imagine Cup już po raz trzeci i za każdym razem jesteśmy bardzo podekscytowani. Kolejny już raz zostaliśmy nagrodzeni i jesteśmy przeszczęśliwi, ale to nie jest nasze ostatnie słowo. Ludzie jeszcze na pewno o nas usłyszą. W kolejnych latach z pewnością będziemy zachęcać naszych młodszych kolegów do startu w Imagine Cup” – powiedział Marek Antoniuk z drużyny We Code For Food.

W składzie białostockiej drużyny znaleźli się Marek Antonio, Łukasz Balukin, Wojciech Bancerzewski oraz Mariusz Dobrowolski. Swój projekt przygotowywali pod czujnym okiem mentora, Macieja Kopczyńskiego, zaś projektantką interfejsu była Anna Skobodzińska.

Kategoria Games

Miejsce 3 – Unhandled Exceptions, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, projekt Nano T.

Miejsce 2 – TheSpawners, Politechnika Rzeszowska, projekt MyCreatury

Miejsce 1 (drużyna narodowa) – Hothead Ballon, WSIiZ w Rzeszowie oraz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, projekt Lore.

HotHead Balloon

„Startując w konkursie, chcieliśmy sprawdzić, jak daleko możemy zajść na ścieżce deweloperskiego ninjutsu. Chcieliśmy także sprawić, aby baśnie braci Grimm i słowiańskie opowiadania stały się znowu bliskie dzieciom. Okazało się, że nie jesteśmy jedyni i to jest fajne, z tego się cieszymy” – powiedział Grzesiek Ziemba z zespołu HotHead Balloon.

Zespół w składzie: Ivan Mazur, Andrzej Michnia i Grzegorz Ziemba, przygotował swój zwycięski projekt pod okiem mentora, Mikołaja Birka.

Tu zakończyła się nasza przygoda z tegorocznym Imagine Cup, jednakże przyszła pora pewnych podsumowań tego co udało nam się zobaczyć i dowiedzieć.

„Rola tego typu wydarzeń jest kluczowa dla budowania innowacyjności polskiej gospodarki, ponieważ ona nie buduje się sama. Konkurs wyłania liderów, wymagając od nich dobrego przygotowania i współpracy. To dla studentów również pierwszy kontakt z rynkiem, pozwalający im zweryfikować pomysły i odpowiednio ukierunkować swoją kreatywność”
– powiedział Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji, kandydat do Parlamentu Europejskiego. „To niezwykle ważne, aby wspierać rozwój kreatywności i rozwój gospodarki opartej na siłach cyfrowych”.

Naszym zdaniem:

Spośród 9 projektów które mieliśmy okazję zobaczyć podczas Imagine Cup, naszym zdecydowanym faworytem była ekipa ScienceSergeants. Projekt przedstawiał się niezwykle ciekawie, wykorzystywał zaawansowane technologie oraz własne opracowanie technologiczne. Uważamy, że system pozwala nie tylko na wykorzystanie w przypadku osób posługujących się językiem migowym, ale również w wielu innych sferach technologicznych. Nasze przypuszczenia, w późniejszej rozmowie potwierdził opiekun grupy mówiąc, że możliwe byłoby wykorzystanie technologii do zdalnej obsługi robotów użytkowanych w wojsku. Zgodnie z uzyskanymi przez nas informacjami stworzenie projektu zajęło około pół roku.

Szczególne zainteresowanie kategorią Innovation przełożyło się również na rozmowę z ekipą We Code For Food. Zgodnie z uzyskanymi przez nas informacjami, możliwe jest wykorzystanie Phobos do współpracy z wirtualnymi goglami innymi niż Oculus Rift. Ponadto system byłby sprzedawany w formie zestawu: aplikacji i gogli w cenie, która według pierwszych obliczeń mogłaby wynieść około 5 tysięcy dolarów. Ponadto autorzy uważają że ich projekt jest zbyt specjalistyczny aby szukać wsparcia finansowego na portalach crowdfundingowych. Wśród planowanych rozszerzeń jest również projektowanie kilku gier przeznaczonych do jednej fobii, podczas gdy darmowy pakiet posiadałby od 2 do 5 scenariuszy. Na pytanie dotyczące możliwości wykorzystania aplikacji w innych celach, autorzy zdeklarowali, że jest to możliwe jednakże na tej chwili konieczna jest koncentracja na jednym projekcie. Prace nad Phobos trwają od października 2013 roku.

Trzeci spośród projektów w kategorii Innovation, nagrodzony drugim miejscem – uważamy za błąd selekcji produktów dopuszczonych do kategorii. Ekipa LevelUP przedstawiła niedokończony projekt, wnoszący dramatycznie małą ilość innowacji. Osoby zainteresowane multimedialnymi publikacjami zachęcamy do pobrania współpracującego z nami miesięcznika (!) Tap&Swipe. Jedyną dostrzegalną i ukończoną różnicą zarówno według nas jak i samych autorów, względem istniejących rozwiązań jest zastosowanie akcelerometru – spieszymy poinformować, że wykorzystanie akcelerometru mieści się zazwyczaj w obrębie 5 pierwszych rozdziałów poradników dla programistów-amatorów. Druga innowacja w postaci opracowania wygodnego systemu przygotowywania treści jest wyłącznie w fazie marzeń autorów. Efektem tego uważamy że druga nagroda za innowacyjność powinna trafić do Think-About za zaparzenie podczas finałów kawy z cytryną w wyniku porannego zmęczenia.

Niepokojem napawa również słabe przygotowanie części Jury do sprawowania swoich zadań. Szczególną uwagę zwracał brak wiedzy o podstawowych możliwościach sprzętowych takich urządzeń jak Microsoft Kinect czy Oculus Rift.

Jednakże nasze odczucia względem całości konkursu są zdecydowanie pozytywne. Większość prac była ciekawa i na swój sposób zachwycała poziomem umiejętności młodych programistów

Dziękujemy serdecznie za zaproszenie Instytutowi Wzornictwa Przemysłowego oraz firmie Microsoft.

instytut wzornictwa przemysłowegomicrosoft_logo

wcześniej ___________________________________
Posted in Archiwalne, Look About and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .