Syrena na euro - projekt Michał Koziołek to postać coraz częściej przedstawiana w mediach elektronicznych, nic dziwnego – niespełna rok temu wraz z bratem doprowadził do realizacji projektu Syreny na Euro. Przygotowany przy dużym wsparciu sponsorów pojazd oparty o podzespoły BMW ma być jednak dopiero początkiem przygody młodego projektanta.

 

[slideshow_deploy id=’4010′]

 

Wratislavia zwycięzki projektStosunkowo niedawno zaczęły pojawiać się kolejne publikacje z Michałem Koziołkiem w roli głównej, tym razem chodziło o projekt innego kultowego polskiego auta jakim jest FSO Warszawa. Wratislavia – bo takie imię wybrano dla nowej odsłony auta rodem z Żerania ma być owocem prac nieco większej niż w przypadku Syreny grupy młodych i zdolnych osób.

 

[slideshow_deploy id=’4032′]

 

Wratislavia zwycięzki projektZ czterech początkowych projektów, udało się z pomocą internautów wyłonić koncepcję która będzie poddana realizacji – jest to wersja posiadająca najwidoczniejsze odniesienia do oryginału. Interakcja projektantów z odbiorcami zdaje się być dość istotną częścią całego przedsięwzięcia, dowodem tego jest wyjątkowo aktywny, oficjalny fanpage New Warsaw.

 

 

Jako że niedawno na łamach Think About poruszany był temat car designu, a cały projekt zdaje się być twórczo, fascynującym przedsięwzięciem poprosiliśmy Michała o odpowiedź na kilka interesujących nas pytań – efekty tego mini-wywiadu przestawiamy poniżej:

Dlaczego akurat FSO Warszawa (co was zainspirowało)?

Warszawa to legenda Polskich dróg, każdy ją zna, do tego te charakterystyczne kształty. Poza tym jestem miłośnikiem motoryzacji i patriotą. Stworzenie nowego auta na rysunkach to nie problem, ale nawiązanie do legendy to forma wyzwania.

Mówisz że jesteś miłośnikiem motoryzacji – istnieje jakiś Twój wymarzony samochód? Może jesteś fanem konkretnej marki?

Kocham Polską motoryzacje, ale jestem także fanem innych marek. Sam zajmuję się renowacją od kilku lat Jaguara XJ 40, który jest także moim oczkiem w głowie. Pasjonuje się Jaguarami (głównie dawnymi modelami). Ukochany model…ciężko mi stwierdzić…chyba dopiero będzie nim … New Warsaw:)

Czy któreś z elementów przygotowanego przez was projektu uważacie za najistotniejsze?

Najważniejsze, to żeby projekt w jakimś stopniu przywoływał na myśl poprzedniczkę, każdy element jest tutaj ważny.

Oczywistym nawiązaniem do starej warszawy zdaje się być kształt maski, gdzie jeszcze w projekcie umieściliście odniesienia do oryginału?

Inne odniesienia do Warszawy, to kształt lamp, grilla, charakterystyczne przetłoczenia boku auta, czy tył pojazdu

Jak długo trwała faza samego projektowania?

Samo projektowanie (jeszcze trwa) to około 3 miesięcy, od pierwszych szkiców koncepcyjnych do modelu w skali 1:10

Macie już jakieś plany dotyczące zastosowania konkretnych materiałów lub podzespołów?

Tak, silnik będzie od BMW o pojemności 4,5l lub większy, podwozie z BMW serii 7, nadwozie będzie robione od podstaw według naszego projektu, wnętrze będzie mocno zmodernizowanym wnętrzem z BMW serii 7

Powinniśmy więc spodziewać się dynamicznej limuzyny? Dlaczego wybór padł właśnie na konstrukcje BMW?

Limuzyna tak, czy dynamiczna? trochę na pewno, ale głównie chcemy się skupić, żeby był to bardzo luksusowy i nowoczesny samochód. Na BMW wybór padł ze względu na kwestie techniczne podwozia.

Na czym będzie polegała ta mocna modernizacja? Planujecie jakieś własne rozwiązania technologiczne czy zmiany będą dotyczyły jedynie wyglądu wnętrza?

Chcemy, żeby każdy kto spojrzy na wnętrze nie widział w nim BMW, będziemy się starali zrobić wszystko, żeby auto było eleganckie i prestiżowe również w środku. Pojawi się kilka ciekawostek w aucie, ale jeszcze nie możemy mówić o tym:)

Jak szacujecie koszty wykonania nowego wcielenia Warszawy oraz jaką część niezbędnych środków udało wam się już pozyskać?

Koszt pierwszego modelu ( gotowego do jazdy) to około 250 tys zł, w tej chwili jesteśmy na etapie szukania sponsorów, inwestora, prowadzimy także zbiórkę na platformie Polakpotrafi.

Czy projekt wsparli już jacyś sponsorzy w formie firm i instytucji?

W tej chwili mamy zaawansowane rozmowy z kilkoma firmami, które chciałyby zasponsorować projekt finansowo lub poprzez części do auta.

Dlaczego zdecydowaliście się na finansowanie projektu z pomocą serwisu crowdfunding’owego?

Podjęliśmy taką decyzję, bo chcemy, żeby każdy Polak czuł się w jakiś sposób częścią projektu, dlatego też można wpłacić nawet złotówkę na auto. Do tego daliśmy też wybór Polakom rodzaju nadwozia. Mogą wybrać z czterech naszych projektów, a rysunek, który wygra będzie realizowany (oczywiście po wielu korektach, ze względu na to, ze rysunki przedstawione teraz są rysunkami koncepcyjnymi)

Dążenie do celu z pewnością jest samo w sobie ekscytujące, nasuwa się jednak pytanie dlaczego ten samochód ma powstać – macie plany co stanie się z ukończonym egzemplarzem?

Ukończony egzemplarz będzie nasza wizytówką, chcemy żeby jeździł na różne eventy, pokazy etc. Liczymy też, ze będzie generował zyski z takich wyjazdów, które w pełni chcemy wykorzystać na stworzenie następnych modeli np. Poloneza XXI wieku itd.

W projekcie uczestniczy kilka osób, czym zajmujecie się na co dzień oraz jak się poznaliście?

Ja sam od dziecka rysuję, kończę studia na Architekturze w Wrocławiu, prowadzę szkołę rysunku, tworzę malowidła ścienne na zamówienia, ale z drugiej strony jeżdżę na pokazy ekstremalnych skoków na rowerze, które ćwiczę od ponad 14 lat. Kiedy zaczynałem pomysł stworzenia nowej Warszawy, zaproponowałem moim dwóm byłym uczniom dołączenie do projektu ( Michał Puchalski i Adam Mally – studiują architekturę) , potem dołączył do nas Rafał Czubaj, który stworzył stronę internetową projektu i pomaga w kwestiach pozyskiwania sponsorów. Następnie dołączyło dwóch studentów z ASP Łukasz Myszyński i Max Domański, którzy nasze koncepcje wprowadzają w komputer i nanoszą kilka ulepszeń.

Nie jest to Twój pierwszy projekt, wcześniej powstała syrena na euro – wydaje się że projektowanie samochodów jest pasją która całkiem nieźle Ci wychodzi – jest to dodatek do przyszłej pracy w zawodzie architekta czy sposób na życie?

Jeśli moje projekty podobają się komuś, to chyba najważniejsze dla projektanta. Bardzo chciałbym w przyszłości łączyć pasję tworzenia aut z pracą, to moje jedno z największy marzeń.

Czy macie już jakieś plany co dalej po zakończeniu aktualnego projektu?

Oczywiście, chcemy stworzyć docelowo 4 takie Warszawy na sprzedaż, a zyski przekazać na projekt kolejnego modelu auta, aż uda nam się reaktywować wszystkie modele związane z Polską motoryzacją.

———————-

Aktualnie trwa głosowanie na najlepszy wariant kolorystyczny wybranego projektu:

[slideshow_deploy id=’4036′]

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na:

Fanpage: facebook.com/newwarsaw

Oficjalnej stronie projektu: newwarsaw.com

Oraz w serwisie polakpotrafi.pl: polakpotrafi.pl/projekt/nowa-warszawa/

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 replies on “New Warsaw Wratislavia – koncepcja reaktywacji Warszawy [Wywiad]”

  • mkmal
    24/01/2013 at 07:56

    Pomysł świetny i wart nagłośnienia. Ale chyba Was trochę poniosło – co to ma znaczyć New Warsaw? Jak New York prawie… Z tego co pamiętam samochód nazywał się Warszawa a nie Warsaw. Od kiedy to nazwy własne się tłumaczy? Taki trochę owczy pęd za zachodem… Polonez to też powinien być Polonaise? A w tekście jest wyraźnie – „jestem patriotą”.

  • […] czas temu pod adresem KLIK opublikowaliśmy wywiad z autorami projektu New Warsaw – Wratislavia. Od tego czasu projekt […]